úterý, 30. duben 2013

Wolfgang Amadeus Mozart - Keyboard Music, Vol. 4

Napsal(a) 

Wolfgang Amadeus Mozart - Keyboard Music, Vol. 4 Wolfgang Amadeus Mozart - Keyboard Music, Vol. 4

Kristian Bezuidenhout – fortepiano. Text: A, N, F. Nahráno: 10/2011, Air Studios, Lyndhurst Hall, Londýn. Vydáno: 2012. TT: 71:29. DDD. 1 CD Harmonia Mundi HMU 907528.

Jihoafricko-australsko-britský pianista s holandským příjmením Kristian Bezuidenhout začal svou kompletní nahrávku Mozartových klavírních skladeb vydávat u francouzského labelu Harmonia Mundi v roce 2010. Vloni dospěl projekt ke čtvrtému disku, který – podobně jako předchozí – nabízí poměrně pestrou všehochuť. Setkáme se tu se dvěma sonátami – D dur, K. 311 a G dur, K. 283, mezi něž jsou vloženy Preludium a fuga C dur, K. 394 a Variace Es dur na romanci „Je suis Lindor“, K. 354. Určitou kuriozitu představuje Fantazie d moll, K. 397, kterou uslyšíme na disku dvakrát: jako první a poté jako závěrečnou skladbu. Na začátku zazní tak, jak byla roku 1804 publikována v prvním vydání – s „otevřeným“ koncem na dominantním septakordu. V této „nedokončené“ podobě posloužila Bezuidenhoutovi jako introdukce k následující Sonátě D dur . Na konci disku pak zazní Fantazie d moll „kompletní“, tj. s krátkým závěrem, který dokomponoval pro vydání v roce 1806 A. E. Müller. Bezuidenhout hraje na kopii vídeňského fortepiana Antona Waltera z proslulé divišovské dílny amerického stavitele fortepian Paula McNultyho. Jedná se o nástroj mimořádně zdařilý a jeho nádherný zvuk oceníme už v prvních tónech úvodní Fantazie d moll – tak krásně temné, plné, měkké a vysloveně hřejivé basy se slyší jen zcela výjimečně. Jedinečný nástroj se navíc ocitl v rukou skutečně výborného umělce, který dokáže jeho předností dokonale využít. Bezuidenhout hraje Mozarta velmi senzitivně, se spoustou působivých úhozových i dynamických nuancí. Za pozornost stojí i Bezuidenhoutova propracovaná a do nejmenších detailů promyšlená artikulace, díky níž se tok hudby člení do naprosto přehledných celků (jen 2. věta Sonáty G dur se už možná až příliš drobí a ztrácí tah). V repeticích oceníme pianistovo nápadité a přitom decentní variování. Těm, kdo se zajímají detailněji o Bezuidenhoutovy názory na poučenou interpretaci Mozarta, nabízí vydavatel na www.youtube.com/user/harmoniamundivideo zajímavý rozhovor.

Body: 5 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.