pátek, 7. březen 2003

Wolfgang Amadeus Mozart: Cosi fan tutte

Nahrávka Mozartovy opery Cosi fan tutte patří jistě k nadprůměrným záznamům této opery, které trh v současné době nabízí. Orchestr vídeňského rozhlasu podává pod taktovkou francouzského dirigenta Bertranda de Billyho citlivé pozadí pěveckým hrdinům opery buffy, jejíž libreto pochází z pera Lorenza da Ponte. Mozart ovšem zvolil po zralé úvaze jiné typologické označení, a sice "Dramma giocoso", které rozhodně není neoprávněné. Zprvu nevinná zápletka totiž nabírá postupně skutečné dramatičnosti, která je i z nahrávky na CD vnímatelná ve své celkovém účinu. K tomu přispívá jednak dirigent, který volí kvůli zvukové "přehlednosti" střízlivá tempa a nenechává se strhnout k technickým efektům, na něž ostatně v opeře ani není místo. Zvuky ptačího zpěvu zase doplňují vjem přírodní reality, čímž nahrávka nabývá dojmu živosti, přestože se jedná o studiový záznam. Pěvecké obsazení hlavních ženských rolí je velmi zdařilé, soprán domácí představitelky Reginy Schörg (Fiordiligi) výborně ladí se švýcarskou mezzosopranistkou Heidi Brunner (Dorabella). Lyrický tenor Američana Jeffreyho Francise (Ferrando) oplývá měkkostí a zaobleností, vedle níž sice baryton Martina Gantnera (Guglielmo) poněkud vyčnívá do popředí, ale přesto jde o vhodnou hlasovou paralelu. Despina v podání Birgid Steinberger přímo srší vtipem a koketérií, jak se u postav služebné v italských operách očekává. Snad jen Don Alfonso korejského basisty Kwangchula Youna působí méně výrazně kvůli určité zastřenosti svého hlasu. Příjemnému dojmu z hlasového souznění však rozhodně neškodí. Nahrávka na CD plně nahradí znalci jevištní podoby díla vizuální dojem, a to díky takticky udržovanému napětí a dramaticky deklamovaným recitativům. Fakt, že díky pomalejším tempům se první akt nevešel na jeden disk, nakonec opernímu kompletu rádi odpustíme.

Vydavatel: Arte Nova / BMG

Stopáž: 68:26 + 67:53 + 36:15

Nahráli: Regina Schörg, Heidi Brunner, Birgid Steinberger, Jeffrey Francis, Martin Gantner, Kwangchul Youn, Vienna Radio Symphony Orchestra, Bertrand de Billy