čtvrtek, 26. srpen 2010

Wolfgang Amadeus Mozart - A Mozart gala from Salzburg

Wolfgang Amadeus Mozart - A Mozart gala from Salzburg Wolfgang Amadeus Mozart - A Mozart gala from Salzburg

Anna Netrebko – soprán, Magdalena Kožená – mezzosoprán, Patricia Petibon – soprán, Jekatěrina Siurina – soprán, Thomas Hampson – baryton, Michael Schade – tenor, René Pape – bas, Vídeňští filharmonikové, Daniel Harding. Režie: Brian Large. Text: A, N, F. Nahráno: live, 7/2006, Felsenreitschule, Salcburk. Vydáno: 2008. TT: 93:00. Obraz. formát: NTSC Colour 16:9 HD. Zvuk. formát: PCM Stereo/ DTS 5.0. 1 DVD Deutsche Grammophon 073 4430 (Universal Music).

Titul Mozart Gala je záznamem koncertu, který se odehrál 30. července 2006 jako matiné na Salcburském festivalu – tedy v roce a ročníku plně věnovaném 250. výročí Mozartova narození. Jde o standardní dokumentární způsob, používaný při přenosech a záznamech hudebních programů, obrazově ničím výjimečný, střídající v souladu s partiturou celky a detaily. Vídeňští filharmonikové s britským dirigentem Danielem Hardingem tehdy po sérii árií uvedli před zcela vyprodaným obrovským auditoriem ve Skalní jízdárně ještě Pražskou symfonii – krásně, s mnoha odstíny, v soudobém pojetí, s nepřehnanými tempy. Romanticky rozevláté dirigentovo gesto a subjektivně zaujatý výraz ve tváři napovídají, že jeho cílem není přiblížit se zvukovému ideálu minulosti, ale najít v Mozartově hudbě především všechny možné subtilní odstíny citů a vášní. Pražská symfonie tvoří logický pendant k úvodu koncertu, kdy zněla hudba z Dona Giovanniho , ale jinak jde o sled árií, především z oper La clemenza di TitoIdomeneo . Hlavním důvodem, proč stojí za to si disk pustit, jsou tedy sólisté. Program soustředil výkvět jmen, která se ten rok současně objevovala v ojedinělém kompletním salcburském nastudování a uvedení všech Mozartových 22 scénických děl (i tento projekt je mimochodem celý k dispozici na DVD). Objevuje se tu lyrický bas, kterým zpívá slavnou árii Leporella německý umělec René Pape , nyní – o dva roky později – již další nová úspěšná tvář katalogu Deutsche Grammophon. Dona Ottavia a Tita zpívá svým nezaměnitelně zabarveným hlasem, schopným závažné dramatičnosti, ale především krásných pian, kanadský tenorista Michael Schade . Virtuózní a rozrušenou árii z opery Mitridate, re di Ponto přednáší – s vynikající technikou a se zřetelným směřováním k dramatičtějším polohám – francouzská sopranistka Patricia Petibon . Svým vojáckým vystupováním a dokonale ovládaným příjemným hlasem přispěl do programu neuváděnou árií z opery CosÌ fan tutte Thomas Hampson . Nemalý úkol měla Magdalena Kožená : známou árii Sesta z opery Titus, ztíženou dialogem se sólovým klarinetem; lze ji zde (jako i ostatní) sledovat zblízka, jak tvoří tóny, jak je ponořena do vnitřního světa postavy a rozrušeně interpretuje její text, lze si uvědomovat, čím vším upoutává tato pěvkyně světovou veřejnost. Na vyznění disku se podílejí i dvě ruské umělkyně – nepříliš známá sopranistka Jekatěrina Siurina , která s Koženou ten rok úspěšně vystupovala i v inscenaci Idomenea, a temperamentní Anna Netrebko , která zde – ač není žádná mozartovská specialistka – svým temnějším sopránem skvěle dramaticky zpívá vášnivou árii Elettry z této opery. Hvězdný program a jeho zachycení jsou dokumentem týkajícím se roku 2006 v Salcburku i umění většinou mladších současných pěvců. Mozartova operní hudba zní v jejich pojetí, ve všech případech podpořeném zkušeností z jevištního uvedení, strhujícím emocionálním nábojem, o který v ní vždy jde před pouhou technikou.

Petr Veber

Novinář, hudební a operní kritik, autor textů o hudbě a hudebnících, absolvent hudební vědy na Karlově univerzitě. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 byl pak deset let v Českém rozhlase vedoucím hudební redakce stanice Vltava. Je jedním z průvodců vysíláním stanice D dur. Spolupracovníkem Harmonie se stal hned v počátcích existence časopisu. Přispíval a přispívá také do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života. Nejenže za ní rád cestuje, ale také ji ještě stále rád poslouchá.