sobota, 7. únor 2004

Wolcum Yule Celtic and British Carols and Songs

Napsal(a) 

booklet booklet
Vánočně-novoroční album Anonymous 4 představuje pečlivě připravenou a promyšlenou antologii tradičních i moderních koled. Z několika sbírek pocházejících z 18. - 20. století vybraly interpretky všehochuť, kterou vynalézavě propojily s díly minulého a současného století a k tomu přidaly několik čistě instrumentálních skladbiček, jejichž provedení se ujala mužská ozdoba snímku v podobě Andrewa Lawrence-Kinga . V průřezu najdeme pestrou nabídku písní různého původu: anglické (tradiční koledy s motivy lodi, která přiváží Marii s Ježíškem, nebo třešňového stromu, který na pokyn Ježíše v Mariině lůně setřese zázračně své plody do matčina klína), irské, skotské, velšskou a cornwallskou. Texty samozřejmě zazní v originálním znění. "Anonymusky" se v sólových písních drží svého již "zajetého" způsobu interpretace (někdy je na místě, jindy by více expresivity nezaškodilo), větší uvolněnosti se odvažují v moderních skladbách, kde jednak nechávají vyznít každou melodickou a harmonickou změnu, jednak se nebojí dát textu větší výrazovost. (Při poslechu člověk skoro až kacířsky zalituje, že se soudobé hudbě nevěnovaly ještě víc.) Vedle díla Johna Tavernera (The Lamb na text Williama Blakea) je na snímku uvedena Balulalow Richarda Rodney Benetta, v premiéře zazní A Calendar of Kings Petera Maxwella Daviese (napsáno na objednávku souboru), A god and yet a man? Geoffreyho Burtona a nakonec průzračně svítivá Brittenova Novoroční koleda .

Vánoční, k tomu ještě vydařené, z prstu nevycucané album si jistě zaslouží naši pozornost. Poslouchat ho můžeme bez rozpaků, přestože Vánoce už vlastně skončily. Mohou-li začínat víceméně v říjnu, proč bychom si je nemohli prodloužit třeba do března?

Vydavatel: Harmonia mundi / Classic

Stopáž: 66:27

Nahráli: Anonymous 4: Marsha Genensky, Susan Hellauer, Jacqueline Horner, Johanna Marie Rose; Andrew Lawrence-King - irská harfa, barokní harfa, psalterium

Body: 4 z 6

Dina Šnejdarová

Hudbě se věnuje přibližně od svých pěti let. Postupně prošla školením klavír-varhany-cembalo-dirigování-liturgická praxe-základy zpěvu a muzikologie (FF UK), souběžně s tím se řadu let věnovala klasickému baletu pod vedením nezapomenutelné Dagmar Špryslové a krátce též scénickému tanci (Vysokoškolský umělecký soubor, dnes Taneční centrum Praha). Její „hudební mámou“ se stala pedagožka Alena Kuklová, rodačka z Poličky, díky níž neztratila radost z hudby a přibližně v devíti letech objevila tvorbu 20. století, zejména Bohuslava Martinů a Bély Bartóka. Za průnik do hudebně-analytického myšlení vděčí varhanici Miroslavě Svobodové, za překonání obav z improvizace Jitce Chaloupkové (Konzervatoř České Budějovice). V muzikologii se soustředila na hudbu starších období. Pracovala jako zástupkyně šéfredaktora Harmonie, spolupracovnice ČRo Vltava, editorka koncertních programů FOK, knihovnice Hudebního oddělení NK ČR. V současné době se věnuje vzdělávání svých dvou dcer a hudební publicistice (Harmonie, Czech Music Quaterly, FOK, Česká filharmonie, Pražské jaro), provozuje též autorský Dinin nevyvážený blog (dinasnejdar.blogspot.cz). Jejím nej- autorem je již od dětství Johann Sebastian Bach.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.