Wofgang Amadeus Mozart – Così fan tutte

Malin Hartelius – soprán, Anna Bonitatibus – mezzosoprán, Martina Janková – soprán, Javier Camarena – tenor, Ruben Drole – basbaryton, Oliver Widmer – basbaryton, Sbor opery v Curychu, Ernst Raffelsbergeri – sbormistr, Orchestr opery v Curychu, Franz Welser-Möst – dirigent. Režie: Sven-Eric Bechtolf. Text: A, I, F, N, Š. Nahráno: 2009, Opernhaus Zürich. Vydáno: 2010. TT: 200:00. Obraz. formát: 1080i FULL HD 16:9. Zvuk. formát: PCM Stereo, dts-HD Master Audio 7.1. 1 Blu-ray. Arthaus Musik GmbH 101496 (distribuce Classic).

Padesátiletý rakouský dirigent Franz Welser-Möst je dnes jednou z nejvýznamnějších světových osobností hudby, která nastavuje ta nejšpičkovější umělecká kritéria. Mohl jsem být u toho, když zcela nepopsatelným způsobem Parsifalem zakončoval loňskou sezonu Vídeňské státní opery, mohl jsem být u toho, když v doslova mimořádný večer proměnil představení Tannhäsera zahajovací sezony nové začátkem letošního září.

Welser-Möst může svým Mozartem aspirovat na podobné hodnocení. Za svého působení v Curyšské opeře zanechal milovníkům záznamů operních představení pokladnici klenotů, mezi které lze zařadit i Mozartovy opery na libreto Lorenza da Ponte, tedy Donna Giovanniho (nahráno 2007 – DVD EMI Classics), Figarovu svatbu (nahráno 2009 – DVD EMI Classics) a Così fan tutte, což je recenzovaná nahrávka na Blu-ray, jež zároveň vyšla i na DVD. Společným atributem záznamů je i osvědčený německý divadelní režisér Sven-Eric Bechtolf , režisérem video záznamu precizní Felix Breisach , neodlučitelnou dvojicí sopranistek pak naše Martina Janková a Švédka Malin Hartelius , která je na dnešní recenzované nahrávce představitelkou Fiordiligi.

Pěvecká úroveň zejména dámské části obsazení je skutečně vzorová. Martina Janková se prezentuje promyšleným a vysoce profesionálním hereckým výkonem! Na jevišti vypadá báječně, co je však mnohem důležitější, jedním slovem báječný je i její hlas. Dle mého názoru nejzajímavější a nejlepší mozartovský výkon, jaký jsem od ní kdy slyšel. Jedním dechem musím pokračovat k již zmiňované sopranistce Malin Hartelius. Je to již řada let, co tuto pěvkyni sleduji, a důvod je jednoduchý. Úžasně krásně zpívá. Takto pevně znělé výšky, takto sladká pianissima a lehké koloratury, takto přitažlivá barva hlasu a takto čistý a vyrovnaný vokální projev, kterým skrze Mozartovu hudbu oslovuje všechny vnímavé posluchače, se ve vzájemném souznění nenachází zase tak často. Mezzosopranistka Anna Bonitatibus jako Dorabella skvělým způsobem dvojici doplňuje a dává jasně a důrazně najevo, že není vhodné a správné do nekonečna stále jen opakovat jména Garanča a DiDonato. Tato italská pěvkyně sametového témbru disponuje neobyčejnou technikou a nespočetně velkou škálou výrazu ve všech svých hlasových polohách a je jí skutečně radost poslouchat. Proč ji nedávno vydavatelství Sony Music vydalo již druhé sólové album (Rossini), tedy není záhadou.

K obsazení Javiera Camarena (Ferrando), Rubena Drola (Guglielmo) a Olivera Widmera (Don Alfonso) není možné mít zásadnější výhrady. Své party zvládají s přehledem, se svými hlasy zachází citlivě a Mozarta mají v krvi. Výše velebené dámy jim však nasadily laťku nebesky vysoko.