středa, 27. srpen 2003

Vítězslav Novák: Lucerna op. 56

Novákova opera Lucerna op. 56 patří k jevištním dílům, která se jako "pouhé" zvukové nahrávky uplatňují velmi dobře, a to pro svou přehlednou a dramaticky srozumitelnou strukturu. Konec konců Jiráskovu Lucernu jistě všichni znají a veršovaná podoba libreta z pera Jiráskova zeťe Hanuše Jelínka toto dílo dějově mnoho "nepoškodila", ba možná mu v mnohém i prospěla. Vcelku lze jako mimořádně vhodnou hodnotit volbu představitelů jednotlivých rolí. Všichni zpěváci se vyrovnávají s postavami, které ztělesňují, s pochopením svého úkolu opravdu znamenitě. Za všechny zejména jmenujme vodníka Michala v podání Vojtěcha Kociána , jehož škleb se místy projevuje do otevřeného "e" v protažených vokálech. Líbezný tenor Vladimíra Doležala v roli učitelského pomocníka Zajíčka se pro postavu pokorného služebníka také výborně hodí. Doležal navíc reaguje na dějové zvraty, tudíž nebudí dojem statické neproměnlivosti. Vynikající je též postava Kláskové v podání Drahomíry Drobkové , která se svým jadrným altem skvěle ovládá energickou matronu. V případě Jany Jonášové (Hanička) nebo Evy Děpoltové (kněžna) sice z nahrávky vnímáme navzdory jejich nesporným hlasovým kvalitám jisté artikulační nesrozumitelnosti, ale to už bohužel k ženským sopránovým polohám patří. Opera má však velkou výhodu v obsazení pěti mluvených rolí, které ji přibližují činohernímu světu a vyrovnávají tak drobné vokální nesrozumitelnosti. Závěrem pochvalme dirigenta Františka Vajnara , který v roce 1984 pořídil nahrávku společně se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu , sólisty a Pěveckým sborem českého rozhlasu (který se mimochodem v této nahrávce uplatňuje poměrně střídmě), za moudré "rozložení sil", kdy orchestr tvoří nezbytné, ale nepředimenzované pozadí, sbor přispívá svým dílem na patřičných místech a největší prostor patří jednotlivcům, kteří tu v podstatě představují veškerý dějový proces. Rozhodně doporučuji tuto nahrávku neopominout.

Stopáž: 61:10 + 65:06

Nahráli: Mladá kněžna - Eva Děpoltová, dvořan - René Tuček, vrchní - Karel Berman, mlynář - Václav Zítek, jeho bába - Anna Barová, Hanička - Jana Jonášová, Zajíček - Vladimír Doležal, vodník Michal - Vojtěch Kocián, vodník Ivan - Karel Petr..., Symfonický orchestr