Václav Kaprál

Janáčkovo kvarteto, Alice Rajnohová – klavír, Anna Baarová – mezzosoprán, Státní filharmonie Brno, Petr Altrichter – dirigent. Nahráno: 2012, 1984. Vydáno: 2012. Text: A, Č. TT: 62:45. DDD. 1 CD Radioservis CR0625-2.

Je otázkou, jak bychom dnes vnímali Václava Kaprála, klavíristu a skladatele působícího v Brně, nebýt jeho nadané a všestranné dcery Vítězslavy. K tomuto zamyšlení vybízí kompaktní disk, který ke konci roku 2012 vydalo nakladatelství Radioservis díky finanční podpoře Josefa Kaprála a skladatelově rodné obci Určice. Je to, pokud vím, doposud jediný kompaktní disk, který přináší výběr z tvorby tohoto moravského skladatele. Ze dvou Kaprálových kvartetů CD přináší Smyčcový kvartet c moll z roku 1925. Kvartet Václav Kaprál zkomponoval, když mu bylo šestatřicet let, ve dvouvěté skladbě rozpoznáváme zřetelně vliv jeho učitele Leoše Janáčka, ale také doznívající novoromantickou kantilénu. Ve vynikajícím podání Janáčkova kvarteta tyto dvě věty vyznívají velmi koncizně a výrazově přesvědčivě. Václav Kaprál byl činný jako klavírní pedagog, později hrál v komorním klavírním duu. Během svého působení na Brněnské konzervatoři a Masarykově univerzitě se stále věnoval kompozici – z velké části klavírních skladeb. Na CD nalezneme Sonátu pro klavír č. 3 z roku 1924. I bez znalosti kontextu vzniku se posluchači vybaví Paříž dvacátých let, doznívající vliv Claude Debussyho, rytmický styl Ervína Schulhoffa, kterému je také Sonáta věnována. Nepřeslechnutelné jsou sčasovky v janáčkovském duchu. Přiznám se, že mě následující Sonáta č. 4 zaujala již méně. Vznikla na začátku druhé světové války a její tři věty lze vnímat programově vzhledem k dramatickým historickým událostem. Václav Kaprál v době války přišel o jedinou dceru, sám na následky věznění krátce po skončení války zemřel. Jako ukázka orchestrální tvorby byly do dramaturgie CD zařazeny Uspávanky pro malý orchestr a střední hlas. Zhudebnění textů slovenské lidové poezie znamená u Václava Kaprála vše jiné než nekomplikovanou stylizaci folklórních nápěvů a motivů.

Kompaktní disk uzavírá klavírní Smuteční pochod od Vítězslavy Kaprálové. Interpretkou všech klavírních děl na disku je Alice Rajnohová , která působí na Konzervatoři v Brně a na JAMU. Všechny nahrávky byly pořízeny v roce 2012 v Českém rozhlase Brno, časový skok je oproti tomu patrný v nahrávce orchestrálních Uspávanek z roku 1984. Střídmý booklet přináší dvojjazyčně informace o skladateli a skladbách, je škoda, že cover bookletu nemá příliš šťastně řešené grafické zpracování.