sobota, 18. prosinec 2010

Un Europam natus est

Gentleman Singers. Text: Č. A. Nahráno: 11/2008, studio Bohemia Music, Praha. Vydáno: 2008. TT: 50:44. DDD. 1 CD Bohemia Music 0077.

Minulé Vánoce ozdobila deska Boni pueri z Hradce Králové. Projekt „absolventů“ tohoto špičkového chlapeckého sboru Gentleman Singers vyšel možná o něco později, do naší redakce se však dostal až nyní. Duchovním kmotrem a autorem úprav 10 písní (ze 16) je Jaroslav Krček , který možná poznamenal i sound cédéčka. Dramaturgie nepřináší nic převratného. Nejbližší jsou osmi mladým zpěvákům tuzemské koledy, i když právě ty odhalují přetrvávající hlasové a intonační mantinely (viz tracky 4, 11, 14, 16) konkrétních „gentlemanů“. Nebo že by to byl záměr, aby deska zněla pastorálně lidově? Mnohem lépe jim vyšly anglické písničky (Coventry Carol , Away in a Manger ). Musím konstatovat, že mě více zaujaly jak vanoční projekty pana Krčka nebo Boni pueri, tak vánoční desky evropských umělců a formací (The King‘s Singers, Anne Sofie von Otter ad.). Závěrečná směs koled, podle bookletu od Stephena Hatfielda, je dobře interpretována, ale jako navazující šňůra hudebních perliček nepůsobí místy kompozičně zrovna přesvědčivě. Znovu musím odkázat k výborným vánočním směsím klasiků – Luboše Fišera či Jaroslava Krčka.

Přípodotek na závěr: V dnešní době je stopáž pod 60 minut už těžko akceptovatelná a působí kuriózně.

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.