čtvrtek, 24. říjen 2002

Trios D'anches

Projekt Trios D'anches představuje poměrně reprezentativní průřez francouzskou tvorbou pro dechové trio první poloviny dvacátého století. Zaměření na francouzské autory tak zároveň dává nahrávce jednotný stylový rámec - všechny skladby v podstatě patří do takzvaného neoklasicismu. Nejčistšími příklady tohoto slohu jsou na nahrávce Cinq Pieces En Trio Jacquese Iberta a Concert Champetre Henri Tomasiho. Čistá harmonie, jednoduchá formální struktura a odkazy na starší hudbu (především inspirace částmi barokních suit) - to vše patří mezi základní kameny stylu. Trio Georgese Aurica a obě skladby Daria Milhauda (Pastorale a Suite - d'aprés Corrette ) jsou už neoklasicismem více poťouchlým, rytmus je dovádivější a harmonie (především u Milhauda) plna schválností: chromatické paralelní kvinty, sled mimotonálních dominant, "špatně" použitý atd. Nejosobitějšími skladbami jsou Divertissement Jeana FranĆaixe a A Tour d'Anches poměrně málo známého Florenta Schmitta. FranĆaixova skladba odkazuje k neoklasicismu typu Stravinského (nepravidelné dělení, střihy) a má zvláštní osobité kouzlo jakéhosi "odumírání" na konci frází. Schmittova kompozice, v níž trio doplňuje náročný part klavíru, je barevně krásnou, romanticky vzletnou hudbou s místy až ravelovskou harmonií.

Interpretům nelze vytknout nic zásadního (snad jedině občasná drobná intonační vychýlení v závěrečných dlouhých tónech hoboje). Souhra je samozřejmě bez chyb, frázování též, možná by neškodily větší dynamické či agogické odstíny (hlavně v pomalých větách). Určitá výrazová plochost je dána řazením skladeb podobného typu za sebou, přítomnost pianisty Erica Le Sage ve Schmittově skladbě působí jako pramen živé vody.

Vydavatel: Red Seal / BMG

Stopáž: 66:09

Nahráli: Francois Meyer - hoboj, Paul Meyer - klarinet, Gilbert Audin - fagot, Eric Le Sage - klavír*

Michal Nejtek

Narodil se v Litoměřicích, absolvoval Konzervatoř v Teplicích (klavír) a Hudební fakultu AMU v Praze (skladba). Píše symfonickou i komorní hudbu, věnuje se scénickým projektům (Lamenti, Pravidla slušného chování v moderní společnosti). Obdržel objednávky na nové kompozice od festivalů Donaueschinger Musiktage, Varšavský podzim a Klangspuren. Spolupracuje se skupinou The Plastic People Of The Universe (Obešel já polí pět, Pašije, Vlaková opera). Hraje na klavír a klávesové nástroje v několika formacích (NTS, Michal Nejtek Trio). Věnuje se i hudbě pro divadlo (Arnošt Goldflam, Jiří Ornest, Jana Svobodová atd.). Učil na Konzervatoři v Teplicích (hudební teorie, korepetice), na VOŠ Jaroslava Ježka dějiny jazzu, nyní učí na pražské AMU (kompozice).