Thierry „Titi“ Robin & Faiz Ali Faiz – Jaadu

Faiz Ali Faiz – zpěv, Titi Robin – bouzouki, kytara, rhubab, Karamat Ali Asad – harmonium, zpěv, Iqbal Raunqi – harmonium, zpěv, Francis Varis – akordeon, Sarfaraz Hussain – tabla, Kalou Stalin – gumbass, Manzoor Hussain – zpěv, Alex Tran – perkuse, Shahid Nadeem – zpěv, Iqbal Hussain – zpěv, Fayaz Hussain – zpěv. Vydáno: 2009. TT: 73:15. 1 CD Accords Croisés.

Hudba bez hlubokých prožitků, v níž je vše dopodrobna předepsané, jim je cizí. Stop udělili také předsudkům. Ačkoliv pocházejí z rozdílných kultur, společný koncert v roce 2006 dokázali proměnit v motivační manifestaci hudby bez hranic. Francouzský kytarista a hráč na loutnu oud Thierry „Titi“ Robin a pákistánský zpěvák Faiz Ali Faiz ze sedmé generace súfijských qawwali na prvotní kontakt navázali albem Jaadu (Magic), připomínajícím vzrušený výkřik nestřídmosti; jízdu bohatýrů pod praporem jednoho Boha, ačkoliv oba vyznávají toho svého – křesťanského a muslimského.

Od Ali Faize to byla také pěkná drzost: strunné nástroje nejsou pro qawwali totiž obvyklé. Od Robina zase ústupek: víc než kytaru používá afgánský rhubab a řecké bouzouki. Také složil veškerou hudbu, do níž Faiz zcela po svém v urdštině a pandžábštině vezpíval starověkou perskou poezii odjakživa spojovanou s qawwali.

Album symbolicky otevírá skladba More Angna : chvalozpěv na súfijského světce Moinuddina Chishtia z 12. století z asketického řádu Chishtia přibližujícího se k Bohu zpěvem qawwali. Je pochován v Ajmeru, městě ležícím uprostřed indického státu Rajasthan, považovaného za pravlast Romů, jejichž hudbě se Robin věnuje od samého počátku své kariéry (léta po jeho boku zpívala a tančila Gulabi Sapera a také mnoho rajasthanských hráčů). „Nejde o prosté rozhodnutí hrát hudbu z jiných kultur. Chtěl jsem vyjádřit sebe sama, své potěšení, svou bolest a když jsem se po takové hudbě rozhlížel, pomohli mi Romové a Arabové,“ řekl kdysi Robin.

Hudební Faizův a Robinův novotvar bezpochyby navazuje na jejich předchozí aktivity, které se v něm nejenom beze švů prolínají, naznačují i možný důvod setkání: flamenco. Pro Titi Robina je jeho syrová verze (katalánská sumba) středobodem všeho snažení a Ali Faiz pár měsíců před setkáním s Robinem hodně lidí překvapil projektem Qawwali/Flamenco . Na stejnojmenném albu a koncertech prolnul qawwali se španělskými flamenkovými zpěváky Duquendem a Miguelem Povedou s vyhledávaným kytaristou Chicuelem.

Zpěváky qawwali doprovází početná skupina zpěváků a perkusistů s hráčem na harmonium – říká se jí party . Faize s Robinem složili dohromady party, v níž slyšíme také akordeon, gumbass (hybrid marocké loutny guimbri a basy) a anglický hoboj. Má dynamický, vlnivě proměnný zvuk, nadevše sloužící úžasnému extatickému Faizovu hlasu.

Za vrchol vynikajícího alba lze považovat do emočních výšin vzepjaté vyznání Mast Qalanda náležící jinému súfijskému svatému – Lal Shahbaz Qalandarovi. Toho v celosvětově proslavené skladbě Mustt Mustt vyzdvihl do nebes fenomenální qawwali Nusrat Fateh Ali Khan, ke kterému je Faiz Ali Faiz přirovnáván. Ovšem pro Titi Robina, předvádějícího znovu své neskutečné hráčské mistrovství, byste srovnatelně světoběžnicky naladěného génia hledali marně.

Body: 6 z 6 – tip Harmonie

Sdílet článek: