středa, 17. červenec 2002

The Word

Album nazvané prostě The Word (Slovo) asi prodává na první pohled především jméno varhaníka Johna Medeskiho (z tria Medeski, Martin & Wood, jedné z ikon newyorského tzv. downtownu). "Slovo" je nadšením prodchnutý experimentální pokus o propojení světa gospelů, blues a jazzrockově improvizačního "kotle" jambandového stylu současnosti. Deset tradičních gospelů je zde pojímáno způsobem, který stejně tak ctí věčného ducha blues, jako vypovídá o soudobých cestách improvizované hudby. Juchavá nota gospelových témat tu přerůstá i v dosti neúprosné kytarové orgie a uprostřed toho radostného hluku probleskuje zvukově nádherné spojení Hammondů a steel kytary. Právě to, přítomný sakrální rozměr a čerstvý duch, dodává celé té podivuhodné syrové hudbě strhující moment.

Geneze The Word trvala asi čtyři roky. Nejprve se z přátelství Medeskiho a Dickinsona , takto kapelníka tria North Mississippi All-Stars, vyklubalo společné turné. Takto ve čtyřech - s baskytaristou Chrisem Chewem a bubeníkem Cody Dickinsonem - přišla řeč na prý strhující album Sacred Steel , na němž vydavatelství Arhoolie prezentuje hudbu, v níž je jako sakrální nástroj užívána steel kytara. Když pak vyšlo ještě Sacred Steel Live , zamiloval se zvláště Dickinson do zde prezentovaného 22letého steel kytaristy Roberta Randolpha z New Yersey. I s ním se nakonec nahrávalo The Word přímo pánu Bohu pod nosem, v kostele.

Vydavatel: Ropeadope / Rykodisk / Globus

Stopáž: 48:09

Nahráli: John Medeski - hammond organ, Luther Dickinson - g, Chris Chew - b, Cody Dickinson - dr, Robert Randolph - pedal steel guitar