sobota, 14. únor 2004

The Very Best of English Song

I zdánlivě obyčejná kompilace může být sestavena s určitou myšlenkou. Příkladem je dvojalbum, jehož název The Very Best of English Song napovídá, že obsahuje průřez dějinami anglické umělé písně. Autoři ho však nepojali jako prostou skládačku. Neopominuli samozřejmě alžbětinské mistry Johna Dowlanda, Williama Byrda, Thomase Morleyho a Roberta Johnsona, nechybí tu Henry Purcell - ale celý tento "zlatý" věk anglické písně nalezneme až na druhém disku. Předřazeno je mu 19. a 20. století, kde figurují jména jako Hubert Parry, Gerald Finzi, Roger Quilter, Charles Stanford a řada dalších, ne však Michael Tippett nebo William Walton (ten se objevuje pouze v "bonusu", a to jednou z básní pro recitátora a komorní soubor z cyklu FaĆade); Benjamin Britten je dokonce zastoupen pouze svými úpravami lidových písní. Záměrně ovšem: společným jmenovatelem všech zvolených ukázek je relativní interpretační nenáročnost, která dovolovala, aby písně v podmínkách domácího muzicírování zvládli i průměrně vybavení či neškolení zpěváci (a Brittenovy písňové cykly už jsou určeny pro skutečné profesionály). Upozornit na tuto kapitolu dějin anglické písně a zařadit ji vedle zmíněné "zlaté éry" bylo cílem antologie, kterou - zcela ve zvoleném duchu - završuje lehká odbočka ke šlágrům Donalda Swanna a Michaela Flanderse, včetně živého záznamu jejich společného výstupu z londýnského Fortune Theatre z roku 1959. Jinak ale před posluchačem figuruje výkvět anglického písňového i operního umění: kromě jiných sopranistka Emma Kirkby , altistka Janet Baker , kontratenorista Alfred Deller , tenoristé Anthony Rolfe Johnson a Robert Tear , barytonista Thomas Allen , basista Robert Lloyd , z nejmladší generace pak tenorista Ian Bostridge anebo barytonista Jonathan Lemalu .

Český posluchač může celé dvojalbum brát jako rozšíření povědomí o anglické hudbě. Bohužel tradičnímu sestřihu ve stylu "best of" odpovídá vybavení bookletu, v němž kromě hutného a výstižného anglického průvodního slova od Johna Steana není nic dalšího, především scházejí texty jednotlivých písní.

Vydavatel: EMI Classics / EMI

Stopáž: 79:13 + 79:23

Nahráli: Emma Kirkby, Alfred Deller, Anthony Rolfe Johnson, Robert Tear, Thomas Allen, Robert Lloyd, Ian Bostridge, Jonathan Lemalu ad.