sobota, 18. květen 2002

The Sea Hawk

Ne, nejde o promenádní koncert vojenské dechovky, ačkoliv vstupní takty právě takovou atmosféru navozují. Vzápětí sice hudba nabývá lyrického charakteru a velmi brzy se ustálí v základních polohách filmové klasiky, ale nálada časného nedělního odpoledne mne - přiznávám - už neopustila, třebaže jsem poslouchala ve všední den. Partitury Ericha Wolfganga Korgolda k filmům Pán sedmi moří, Soukromý život Alžběty a Essexe, Pod pirátskou vlajkou a Princ a chuďas pocházejí z druhé poloviny 30. let, čímž je o povaze hudby řečeno podstatné: romantika, jak zákon káže. Hudba výpravná, "velkokapacitní". Dobře znějící instrumentace současně prozrazuje rutinu, ze které nejednou vypučí klišé (za všechny například Peter a Arabella z hudby k filmu Pod pirátskou vlajkou ). Předností titulu je jeho realizace Londýnským symfonickým orchestrem s André Previnem . "Suity" z filmů jsou prezentovány jako apartní koncertní hudba, která může znít stejně dobře na kolonádě, v zahradním altánu i v salónu. Samozřejmě, i na koncertě, kam bych však osobně za ní nešla, i kdyby ji hrál LSO. Je samozřejmě výborné, že špičkový orchestr pod vedením špičkového dirigenta dává své schopnosti do služeb ne-autonomní hudby, a doufám, že v tom bude pokračovat, protože filmová hudba je progresivním fenoménem a vedle hald nezbytného odpadu v ní občas zazáří klenot, který by v podmínkách koncertního provozu nikdy nemohl spatřit světlo světa. Korgoldova hudba však takovým šperkem není. Přesto - jak věřím - uspokojí všechny, kdo milují romantický sound sladkých smyčců, bombastická crescenda a předvídatelné drama.

Vydavatel: Deutsche Grammophon / Universal Music

Stopáž: 67:59

Nahráli: Londýnský symfonický orchestr, André Previn - dirigent

Wanda Dobrovská

Vystudovala hudební vědu na Filosofické fakultě Univerzity Karlovy, svému oboru se věnovala na Akademii věd a také jako redaktorka hudební edice nakladatelství H&H (Nová nauka o harmonii od Aloise Háby). Specializuje se na soudobou hudbu, moderuje záznamy a přenosy koncertů, připravuje hudebně-publicistické pořady, píše články pro Harmonii nebo do Týdeníku Rozhlas. Připravuje a moderuje hudební bloky pro vysílání digitální stanice D-dur.