neděle, 23. prosinec 2007

The many musics of - Gidon Kremer

Napsal(a) 

The many musics of - Gidon Kremer The many musics of - Gidon Kremer

Brahms: Houslový koncert D dur , Mozart: Sinfonia concertante , Mendelssohn: Koncert pro housle, klavír a orchestr , Glass: Houslový koncert , Schnittke: Concerto grosso č. 1 , Lourié: Concerto da camera , Beethoven: Houslová sonáta c moll op. 30 č. 2 , Schubert: Oktet F dur , Milstein: Paganiniana , R. Strauss: Houslová sonáta Es dur , Brahms: Klavírní kvartet č. 1 g moll op. 25 , Desjatnikov: Wie der alte Leiermann , Piazzolla: Fuga y Misterio , Oblivion

Gidon Kremer - housle, Martha Argerich, Oleg Maisenberg - klavír, Kremerata Baltica, Wiener Philharmoniker, Christoph Dohnányi, Chamber Orchestra of Europe, Heinrich Schiff, Deutsche Kammerphilharmonie ad. Manažer projektu: David Butchart. Text: A, N, F. Nahráno: 1982?-?2006. Vydáno: kompilace 2007. DDD. 2 CD Deutsche Grammophon 4776534 (Universal Music).

Letošního šedesátníka, litevského houslistu Gidona Kremera jistě nemusím představovat. Během své kariéry nahrával pro několik firem, zvláště významné jsou v posledních letech jeho projekty pro ECM New Series a Deutsche Grammophon, se kterou spolupracuje už od počátku 80. let. K jeho výročí vydal Deutsche Grammophon dvojdílnou kompilaci s výběrem ze svých kremerovských projektů v letech 1982 až 2006. Doporučuji si všimnout v záhlaví dramaturgie, která dokumentuje obrovskou šířku houslistových zájmů a preferencí.

Hra Gidona Kremera byla vždy ideální rovnováhou prvků. Neuvěřitelně dokonalá technika mu už od dob studia umožňovala brilantně zvládat nejtěžší skladby, což mu zůstalo i do let zralosti (viz Milsteinova Paganiniana ). Je mistrem dynamických fines, právě tak jako házených smyků, které jako by popíraly zákony gravitace. Kdo byl uchopen kouzlem Kremerových tónů, musí vycítit i bez dodatků a komentářů neobyčejnost poselství tohoto umělce. Není to pouhý interpret, ba ani jen hudebník. Je to magický filozof a básník, někdy šokující prorok či objevitel, jenž hudebním vyjádřením umí očistit bez zájmu vnímaný hudební jev od koroze banality a rutiny až k často překvapivé původní podstatě jeho poselství. Květnové hostování na festivalu Pražské jaro se určitě zařadí mezi nadčasové zážitky. Do Prahy s ním přiletí i jeho díky pravidelné obměně stále mladý soubor Kremerata Baltica, jenž původně založil v roce 1992 pro potřeby festivalu komorní hudby v Lockenhausu. Právě se svou Kremeratou realizuje houslista svoje nejniternější umělecké vize; zde jsou to skladby Desjatnikova a Piazzolly, kterého kdysi pro houslový svět vlastně objevil. Kdo chce poznat Gidona Kremera v různých podobách - sólové, sólově komorní, ansámblové, tak je tato kompilace vhodným titulem.

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.