neděle, 5. říjen 2003

The Essential, Igor Stravinsky

Jen málokdy je možné ocenit kompilační projekt tak vysoko, jako tento. Chce-li někdo poznat Stravinského tvorbu takřka ve všech proměnách, pak neváhám doporučit na prvním místě právě recenzovaný titul. Má všechny atributy přitažlivé kompilace: obecně známý tvůrce, vynikající práce producentů při výběru a přípravě masteru, výborná interpretace. Přitažlivost zvyšují ještě dva faktory. Za prvé řadu skladeb diriguje sám Stravinskij nebo je hraje (viz unikátní nahrávka Piano Rag Music z roku 1934), za druhé jako bonus nabízí vydavatel vzácné nahrávky skladatelových názorů z roku 1970. Na dramaturgii oceňuji, že si posluchač udělá představu o Stravinského dlouhé tvůrčí cestě nejen ze slavných skladeb, ale i z drobných, příležitostných skladbiček typu půlminutové Fanfáry pro Nové divadlo z roku 1964. Z interpretů bych zvlášť vyzvedl dirigenta Michaela Tilsona Thomase , který Stravinského osobně znal a je zasvěceným interpretem jeho děl. Jsou zde ukázky z nahrávek Scherza Ä la russe , Žalmové symfonie , Symfonie in C a Petrušky .

Vydavatel: Sony Classical/Legacy / Sony Music Bonton

Nahráli: Igor Stravinskij, Michael Tilson Thomas, Esa-Pekka Salonen, Philippe Entremont, Israel Baker, Benny Goodman, Columbia Symphony Orchestra, London Symphony Orchestra & Chorus, Columbia Chamber Ensemble, Philharmonia Orchestra, Cleveland Orchestra, CBS Symph

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.