Tan Dun – Tea (Opera o třech dějstvích)

Haijing Fu, Nancy Allen Lundy, Christopher Gillett, Stephen Richardson, Ning Liang – sóla, Bass-baritone Chorus of the Netherlands Opera, NHK Symphony Orchestra, Tan Dun, Pierre Audi – režie. Produkce: Harald Gericke. Titulky: A, N, F, Š, čínsky. Text: A, N, F. Nahráno: live, 10/2002, Suntory Hall, Tokio. Vydáno: 2004. TT: 1:59:52 (opera) + 28:36 (bonus). DDD. 1 DVD Deutsche Grammophon 00440 073 0999 (Universal Music).

Možná že Tan Dun , skladatel, který se narodil a vyrostl v Číně a v současné době už dvacet let žije v USA, nabízí západní opeře to pravé spasení. V Číně je opera komunálním žánrem a Tan Dun ho v podstatě prostředky evropské hudby jen lehce posouvá – aniž by ho přizpůsoboval provozu tradičních operních domů, uvádí ho do prostor, které evropskému posluchači připadají nové, zatímco čínský nebo japonský divák je považuje za důvěrně známé. Nástrojovým obsazením i hudební řečí Tan Dun činí z žánru atraktivní zvukový crossover a jeho opery dalece přesahují životnost povrchně efektních, intelektuálně snobských nebo prostě jen vlezle dekadentních soudobých oper, které mizí v propadlišti dějin po jediné inscenaci. Tea (Čaj ) je čtvrtou Tan Dunovou operou. Má silný příběh, podílem osobních, sociálních a filozofických konstant hodný srovnání s antickými dramaty, od počátku do konce napínavý a důvěryhodný (libreto vytvořil skladatel spolu s Xu Yingem podle starých čínských literárních zdrojů), přehledný a přitom sdělný na mnoha souběžně fungujících rovinách – a stejné je i hudební zpracování. V opeře není nic samoúčelného, žádná manipulace se symboly, vše – včetně přírodních zvuků – působí naprosto přirozeně a organicky. Tan Dun vytvořil Tea jako takzvanou „hall operu“ pro tokijskou Suntory Hall, kde byla v říjnu 2002 uvedena v premiéře – díky záznamu z tohoto představení je tento mimořádný zážitek nyní dostupný na DVD a divákovi u monitoru umožňuje leccos, co z auditoria možná není zase až tak zřetelné – například detailní pohledy na tři perkusionistky na pódiu, které „hrají“ na vodu nebo papír. Režie záznamu sleduje neuspěchaný temporytmus inscenace, nepředbíhá proměny hudby nebo střídání celků a detailů, spíše je nenásilně následuje a zachovává tak kontinuitu díla a jeho působivou atsmoféru, ke které přispívá i jednoduchá, do prostoru otevřená scéna. Libreto je v angličtině, pět hlavních rolí je obsazeno mezinárodně a všichni sólisté jsou výteční stejně jako orchestr NHK pod Tan Dunovou taktovkou. Bonus nic moc, zajímavé z něho jsou pouze tři kratičké studiové klipy s hrou na kameny (Tan Dun), na vodu (David Cossin) a na různé kameninové zvonce (sedm hráčů). Jako samostatný track je jeho součástí také upoutávka na DVD s jiným Tan Dunovým projektem – The Map . Pozornosti doporučuji i rozhovor se skladatelem v textové brožuře – plný podnětných myšlenek a zajímavých informací.

Vydavatel: Deutsche Grammophon/Universal Music

Stopáž: 1:59:52 (opera) + 28:36 (bonus)

EAN: 004400730999