Summer night concert Schönbrunn 2010

Vídeňská filharmonie. Franz Welser-Möst – dirigent. Yefim Bronfman – klavír. Sbor Společnosti přátel hudby ve Vídni. Johannes Prinz – sbormistr. Produkce: Ute Fesquet, ORF ve spolupráci s Vídeňskou filharmonií. Text: A, F, N. Nahráno: 8. června 2010 v zahradách zámku Schönbrunn. Vydáno: 2010. TT: 94.00 min. DDD. Obraz. formát: NTSC | Colour 16:9. Zvuk. formát: PCM Stereo | DTS 5.0. 1 DVD Deutsche Grammophon 076 2776 (Universal Music).

Prostředí krásných zahrad vídeňského zámku Schönbrunn se stalo již posedmé dějištěm open-air koncertu, který přenáší ORF ve spolupráci s Vídeňskou filharmonií a EBU v přímém přenosu nebo ze záznamu do více než šedesáti zemí světa.

Tradiční mezinárodní setkání mimořádných umělců pod hvězdnou oblohou inspirovalo tentokrát pořadatele koncipovat večer s tematickým názvem „Měsíc – planety – hvězdy“.

Nádhernou cestou galaxiemi s pohledem na planety sluneční soustavy nastavila režisérka přenosu Karina Fibich již v prvních minutách záznamu skvělou spektakulární a fascinující atmosféru, kterou gradovala úchvatným pohledem na Zemi a park Schönbrunn, kde zněly v plné síle titulní melodie z filmu Hvězdné války od oscarového amerického skladatele Johna Williamse. Vídeňská filharmonie obohatila program večera 8. června 2010 filmovou hudbou na přání japonského dirigenta Seiji Ozawy, hudebního ředitele Vídeňské státní opery, který měl repertoár s orchestrem nastudovat, ale svého vystoupení se musel bohužel z důvodů vážného onemocnění vzdát. Nabídku dirigovat open-air koncert po něm záhy přijal Franz Welser-Möst, nový generální hudební ředitel Vídeňské státní opery, jenž se vedení renomované evropské scény ujme na počátku sezony 2010/2011. Rakouský dirigent řídil těleso s velkým pochopením pro hudební nuance kompozic skladatelů 19. a 20. století, v pozadí jeho hluboce promyšleného nastudování stály ovšem i jeho velmi dobré znalosti individuálních dispozic hráčů. Program akcentoval souběžně nejen výjimečně nadčasovou a magicky oslnivou tematickou linii koncertu, podpořenou důslednou dramaturgickou provázaností jednotlivých skladeb večera, ale vyzdvihl i historické odkazy na hudební život v Rakousku a výročí spjatá s uměleckým životem zakladatele Vídeňské filharmonie Otty Nicolaie a vrcholného představitele romantismu Roberta Schumanna. Dramaturgie open-air večera, jenž bývá určená i lidem, kteří téměř koncerty nenavštěvují a využívají tradičně jen plenérové možnosti slyšet zdarma proslulé vídeňské těleso, nebyla letos příliš podbízivá ani lacině atraktivní. Koncert se koncepčně symbolicky odvíjel zcela v duchu zápasu hvězdných umělců.

Po niterně prožité valčíkové skladbě Hudba sfér op. 235 Josefa Strausse, se objevil efektním výjezdem z podlaží na pódiu klavír se slavným izraelským umělcem ruského původu Yefimem Bronfmanem.Klavírním koncertu č. 2 A dur S. 125 Franze Liszta předvedl klavírista virtuózní emotivně svárlivou interpretaci mezi ním a tělesem, provázanou také se sladce znějícími dialogy klavíru s vynikajícím filharmonickým violoncellistou Franzem Bartolomeyem (v roce 2005 nahrál například pro label Naxos CD sonáty pro violoncello Johanna Nepomuka Hummela a Fryderyka Chopina a provedl řadu sólových koncertů s legendárními dirigenty). Romanticky procítěné melodie s citem pro šíři melodií, ostré kontury, sílící gradace motivů přejímaných hráčem i orchestrem učinily v jejich interpretaci velkolepý dialog hvězd, sólisty a Vídeňské filharmonie. Bronfmann svou strhující hru korunoval Lisztovou sólovou Etudou č. 2 E durGrandes Études de Paganini S. 141 , jejíž obtížnost naplnil měkkostí úhozu a kontrastními dynamickými odstíny. Williamsova skladba Téma princezny LeiyHvězdných válek vnesla na pódium atraktivitu oscarového filmu v podání, které při filharmonické premiéře vyznělo v symfonické kráse melodické elegance. Již Lisztova skladba ukázala na trojici brilantních sólových hráčů v orchestru, kteří svým malebně znějícím přednesem partů povýšili nejen symfonickou hudbu Liszta, ale i filmovou skladbu běžně znějící v pozadí obrazu na koncertní zážitek. Vedle Franze Bartolomeye k nim patřil mladý sólohornista Ronald Janezic , který ostatně natočil mistrně s Vídeňskou filharmonií hornová díla Richarda Strausse a Alexise Emanuela Chabriera pro label Deutsche Grammophon, a dlouholetý první flétnista Wolfgang Schulz , jehož nahrávky různých hudebních epoch jsou k dispozici na labelech Decca, Sony Classical, Deutsche Grammophon nebo EMI. Imperiální pochod Johna Williamse korespondoval v obrazech bouře, zápasu i pochodu s atmosférou emocionálně i formálně obdobných pasáží klavírního koncertu Franze Liszta. Jemně noblesní agogiku s typicky rakouskými zadržovanými a tanečně rozevlátými valčíkovými rytmy vtiskl dirigent Franz Welser-Möst skladbám Josepha Lannera Večerní hvězdy, valčík op. 180Vídeňská krev, valčík op. 354 Johanna Strausse mladšího. Historické odkazy připomněly lyricky zahrané kompozice Východ Měsíce z komické opery Veselé paničky windsorské a SněníDětských scén op. 7 Roberta Schumanna. Sbor Společnosti přátel hudby ve Vídni vedený sbormistrem Johannesem Prinzem potvrdil sice své výborné kvality, i když nepatří k světově nejuznávanějším jako jejich filharmonie. Z kompozice Planety Gustava Holsta zvolený Mars nepatřil k intonačně nejzdařilejším, ale ve výsledku vyzněl v duchu velkolepého energicky pulzujícího díla doprovázeného efektně zářivými pohyblivými kuželovitými reflektory. Rychlou polkou Na dovolenou !, op. 133 Josefa Strausse se symbolicky rozloučili hudebníci s mezinárodním publikem.

Na nahrávce DVD je vynechán koncertní komentář předsedy Vídeňské filharmonie, houslisty první skupiny a muzikologa Clemense Hellsberga , jeho populárně koncipované průvodní slovo je ale přeneseno do bookletu vydání. Záznam s úžasnými doprovodnými výjevy tajemných a dosud neprobádaných galaxií tvoří z koncertu silný zážitek. Posluchače totiž upoutá nejen program s nebývale promyšlenou dramaturgií, jejíž vnitřní řád podpořila výtečně homogenita interpretace skladeb, ale i jasný zázrak promítaných planet, hvězd a vesmírných obrazů odkazujících k ohromnému celku nad Zemí, který je obestřen fascinujícím vyšším řádem Univerza.