neděle, 22. květen 2005

Stephen Kovacevich: Stephen Kovacevich plays Beethoven

Napsal(a) 

booklet booklet
(Klavírní koncerty č. 1-5, klavírní sonáty č. 5, 8, 17, 18, 28, 30, 31, 32, Variace na Diabelliho valčík, Bagately op. 33, 119, 126) Stephen Kovacevich - klavír, BBC Symphony Orchestra (Klavírní koncerty č. 1 - 4), London Symphony Orchestra (Klavírní koncert č. 5), Sir Colin Davis. Produkce: Raymond McGill. Text: A, F, N. Nahráno: 1970-78. Vydáno: 2004. TT: 73:43, 63:18, 79:40, 79:44, 78:37, 77:33. ADD. 6 CD Philips 475 6319 (Universal Music).

Pětašedesátiletý americký pianista Stephen Kovacevich si získal světové renomé především v klasicko-romantickém repertoáru. Kvality tohoto umělce jsou natolik nezpochybnitelné, že Philips zařadil jeho dvoudisk do proslulé edice "Great Pianists of the 20th Century". Na základě exkluzivní smlouvy s EMI dokončil Kovacevich před nedávnem kompletní nahrávku všech dvaatřiceti Beethovenových klavírních sonát. Projekt trval celých deset let, přičemž Kovacevich měl v době jeho zahájení na repertoáru "pouhých" osm Beethovenových sonát.

Je sympatické, že souběžně s devítidiskovým kompletem, který nyní nabízí EMI, přichází Philips s kompilací beethovenovských nahrávek, které Kovacevich pořídil pro tento label už v letech 1970-78. Vedle klavírních koncertů, Variací na Dabelliho valčík a Bagatel tu uslyšíme právě oněch osm klavírních sonát, jež odstartovaly Kovacevichovu beethovenskou kariéru v EMI. Jedná se o vynikající snímky, které ani po třiceti letech neztratily nic na své působivosti. Kovacevichova interpretace je sympaticky upřímná: nikde neslyšíme žádné "naschvály", kterými by chtěl učinit svou hru za každou cenu zajímavější. Hudební fráze staví s naprostou samozřejmostí, modeluje je spíš úhozovými nuancemi než výraznými rubaty. Má k tomu totiž mimořádné předpoklady: nenapodobitelně měkký, a přitom zcela konkrétní úhoz, který mu umožňuje vytvářet bezpočet podivuhodných barevných i dynamických odstínů. Jeho technika je vynikající, i v nejrychlejších a nejnáročnějších partiích dokonale zřetelná. Zvláštní pozornost si zaslouží především rychlé věty, v nichž dokáže skloubit dramatický výraz s odlehčenou hravostí. Ze všech jeho nahrávek cítíme, že ho hra na klavír těší a že z ní má radost. Tento "pozitivní" životní přístup se lehce přenáší i na posluchače. Je zajímavé, že Kovacevich působí daleko lépe ve skladbách pro sólový klavír než v koncertech. Jako by se cítil být orchestrem trochu omezován v rozletu. Nejlepší je i tady v rychlých větách (finální věta 1. koncertu , krajní věty 2. koncertu ) a především pak v kadencích, v nichž dokáže zcela uplatnit svou neuvěřitelně bohatou úhozovou paletu.

Vydavatel: Philips/Universal Music

Stopáž: 73:43, 63:18, 79:40, 79:44, 78:37, 77:33

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.