pátek, 16. srpen 2002

Štěpán Koutník: Mozart, Debussy, Lutoslawski, Lukáš

Profilové CD prvního klarinetisty Symfonického orchestru Českého rozhlasu zaujme už na první pohled sympatickou a posluchačsky vděčnou dramaturgickou koncepcí. Nahrávku zahajuje nejslavnější skladba klarinetového repertoáru - proslulý Mozartův Koncert A dur pro klarinet a orchestr KV 622. Štěpán Koutník pochází z hudební rodiny, jejíž kořeny sahají až ke známému choceňskému kantorovi Tomáši Norbertu Koutníkovi. Mozart zní v jeho podání tak mile a "samozřejmě", jako by právě v tomto díle chtěl klarinetista připomenout a oživit ony dávné rodové vazby. Debussyho První rapsodie pro klarinet a orchestr vznikla v těsné blízkosti slavných klavírních Preludií (orchestrální podobě Rapsodie předcházela ostatně verze pro klarinet a klavír). Dýchá sluncem, světlem a barvami a působí spíš jako hudební obraz nebo báseň než jako koncertantní skladba. Lutoslawského Taneční preludia pro klarinet, smyčce, harfu, klavír a bicí nástroje patří dnes už ke klasickým dílům klarinetové literatury 20. století. V rafinovaně průzračné partituře nepřeslechneme ohlasy lidové hudby a oceníme skladatelovy hravé nápady v neustálých metrorytmických změnách a posunech. Nahrávku uzavírá Koncert pro klarinet a orchestr od Zdeňka Lukáše. Jednovětá skladba nese výrazné rysy programní hudby a je doslova nabita dějem. Spíš než "koncert" by i ona mohla být nazvána "rapsodií". V partu klarinetu slyšíme jednu z hlavních postav dramatu, které před námi Zdeněk Lukáš rozehrává. Významnými protagonisty příběhu jsou bicí nástroje, jimž přisoudil skladatel roli velmi efektní, mnohdy téměř rovnocennou nástroji sólovému. Ve všech čtyřech skladbách oceníme Koutníkovu výbornou nástrojovou techniku, příjemný, kultivovaný a barevný tón jeho klarinetu a především pak jeho schopnost pohybovat se přesvědčivě v rozdílných stylových i výrazových rovinách. Mimořádně sugestivní je zvláště jeho podání Lukášova Klarinetového koncertu. Autor tuto skladbu psal přímo pro Štěpána Koutníka a našel v něm skutečně ideálního interpreta.

Vydavatel: Radioservis

Stopáž: 64:27

Nahráli: Štěpán Koutník - klarinet, Symfonický orchestr Českého rozhlasu - Ondřej Kukal, Tomáš Koutník

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.