neděle, 11. září 2005

Stamic Quartet - Czech String Quartet Discoveries

Stamic Quartet: Czech String Quartet Discoveries Stamic Quartet: Czech String Quartet Discoveries

Stamicovo kvarteto . Text: Č, A. Nahráno: 11/2004, 1/2005, Evangelický kostel "U Jákobova žebříku", Praha. Vydáno: 2005. DDD. 1 CD Stamic Quartet - www.stamicquartet.cz

Stamicovo kvarteto náleží nepochybně mezi nejlepší české kvartetní soubory a úspěšné je i v zahraničí. Svoje podzimní dvacetileté výročí existence slaví překvapivě náročným projektem. Žádný best off..., žádný Dvořák, Beethoven nebo jiný marketingově spolehlivý autor, ale tři velmi málo známé a hrané opusy tak zvaných "terezínských" autorů, jež doplnil 1. smyčcový kvartet "Z podnětu Tolstého Kreutzerovy sonáty" Leoše Janáčka. Nicméně ostatní hudba, což je na této desce poučné zjištění, se dílem odrazila právě od něho. Skvěle hrají Stamicovci zvláště Schulhoffův rustikální 1. smyčcový kvartet . Má neuvěřitelný odpich a skvělé artikulační momenty. V ničem si s ním nezadá skvěle vyprofilovaný Smyčcový kvartet Hanse Krásy. Geniálními okamžiky a kompozičními útlumy se vyznačuje 3. smyčcový kvartet Pavla Haase. Stamicovcům se podařilo dostat z těchto děl téměř maximum. Na Janáčkovi je znát dloudobová zažitost, jasná koncepce, jež sice nerezignuje na dramatičnost a drsnou expresivnost, ale vědomě modeluje vášnivou kantabilnost díla. U primária bych si však dovedl představit angažovanější a svítivější tón. Vzhledem k dramaturgii si neodpustím výjimečně pochvalit sponzora, jenž byl spoluiniciátorem projektu. Firma I.Q.A. je sice štikou na farmaceutickém trhu s generiky, ale pochvalu zaslouží už za slova, že "Hans Krása má ... stejný význam jako objevení nového léku."

Hudební i výtvarný obsah titulu potěší, trochu jen zamrzí zbytečné maličkosti - neuvedení číslování tracků, absence celkové stopáže desky, polopatické zvýraznění Janáčka na coveru.

Vydavatel: Stamic Quartet

Nahráli: Stamicovo kvarteto

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.