neděle, 11. září 2005

Stamic Quartet - Czech String Quartet Discoveries

Stamic Quartet: Czech String Quartet Discoveries Stamic Quartet: Czech String Quartet Discoveries

Stamicovo kvarteto . Text: Č, A. Nahráno: 11/2004, 1/2005, Evangelický kostel "U Jákobova žebříku", Praha. Vydáno: 2005. DDD. 1 CD Stamic Quartet - www.stamicquartet.cz

Stamicovo kvarteto náleží nepochybně mezi nejlepší české kvartetní soubory a úspěšné je i v zahraničí. Svoje podzimní dvacetileté výročí existence slaví překvapivě náročným projektem. Žádný best off..., žádný Dvořák, Beethoven nebo jiný marketingově spolehlivý autor, ale tři velmi málo známé a hrané opusy tak zvaných "terezínských" autorů, jež doplnil 1. smyčcový kvartet "Z podnětu Tolstého Kreutzerovy sonáty" Leoše Janáčka. Nicméně ostatní hudba, což je na této desce poučné zjištění, se dílem odrazila právě od něho. Skvěle hrají Stamicovci zvláště Schulhoffův rustikální 1. smyčcový kvartet . Má neuvěřitelný odpich a skvělé artikulační momenty. V ničem si s ním nezadá skvěle vyprofilovaný Smyčcový kvartet Hanse Krásy. Geniálními okamžiky a kompozičními útlumy se vyznačuje 3. smyčcový kvartet Pavla Haase. Stamicovcům se podařilo dostat z těchto děl téměř maximum. Na Janáčkovi je znát dloudobová zažitost, jasná koncepce, jež sice nerezignuje na dramatičnost a drsnou expresivnost, ale vědomě modeluje vášnivou kantabilnost díla. U primária bych si však dovedl představit angažovanější a svítivější tón. Vzhledem k dramaturgii si neodpustím výjimečně pochvalit sponzora, jenž byl spoluiniciátorem projektu. Firma I.Q.A. je sice štikou na farmaceutickém trhu s generiky, ale pochvalu zaslouží už za slova, že "Hans Krása má ... stejný význam jako objevení nového léku."

Hudební i výtvarný obsah titulu potěší, trochu jen zamrzí zbytečné maličkosti - neuvedení číslování tracků, absence celkové stopáže desky, polopatické zvýraznění Janáčka na coveru.

Vydavatel: Stamic Quartet

Nahráli: Stamicovo kvarteto