neděle, 28. listopad 2004

Souvenir

Naše gramofonové firmy se velmi snaží nebýt pozadu za světem, ale v jedné oblasti tomu tak je. Skutečně archivních snímků (a citlivě ošetřených moderní technikou) vychází zoufale málo. Přitom by se jistě například v archivech Supraphonu a Českého rozhlasu našlo ještě ledacos zajímavého. Jednou z příčin je nepochybně úzký marketingový záběr. Sběratelů je prostě u nás málo a ve světě je v této oblasti velmi tvrdá konkurence. Tím více je nutno ocenit tvrdohlavost, s jakou Společnost Jana Kubelíka pečuje o odkaz nejen slavného virtuosa, ale i dalších jeho kolegů. Nahrávky pak vydává s badatelskou pečlivostí, ediční kompetentností a velkorysostí. (Spiritus agens je vždy koncertní mistr České filharmonie Miroslav Vilímec.) Co do počtu tracků je tentokrát Jan Kubelík (1880 - 1940) v pozadí a na výsluní je hlavně František Drdla (1868 - 1944), jenž je dnes znám jako autor řady půvabných salonních skladeb. S Kubelíkem soupeří Váša Příhoda (1900 - 1960) a letmo je připomenut Jaroslav Čeleda (1890 - 1974), jenž byl zajímavější jako spisovatel nežli houslista (knihy o Kubelíkovi, Slavíkovi a Františku Bendovi). Název titulu nebyl zvolen náhodou, neboť zde najdeme nahrávku Drdlova Souveniru v podání Kubelíka, Příhody i samotného skladatele. I když čistě technicky kraluje Kubelík, tak podání třeba právě Souveniru je od Příhody elegantnější a má větší šarm. Kubelík se spíše blýskl svojí brilantní technikou například v Zephyrovi od Hubaye a osobitým tónem v nostalgických melodiích. František (Franz) Drdla byl výraznou a respektovanou osobností své doby, nicméně úrovně Kubelíka a Příhody přece jen nedosáhl. Nahrávky mají různou technickou úroveň, matrice jsou však dobře ošetřeny a zachovávají si kouzlo doby, kdy vznikly. Mimochodem první série Kubelíkových nahrávek spatřila světlo světa před 1. světovou válkou (nejstarší v roce 1905), druhá v roce 1933, nahrávky Drdly a Příhody až na výjimky mezi válkami a Čeledovy v roce 1949. Pro sběratele je tento titul malým drahokamem.

Vydavatel: František Rychtařík

Stopáž: 70:48 + 74:38

EAN: 0731455864427