čtvrtek, 15. červenec 2004

Song of The Angel

Ten, kdo by neznal tvorbu argentinského bandoneonisty, klavíristy, skladatele a aranžéra Astora Piazzolly, si o ní udělá obrázek už při prvním tracku tohoto CD. Temperament, vášeň, syrovost, krutost a drsná realita života v Buenos Aires se tu míchá s melancholickou romantikou, hlubokou citovostí naplněnou trpkými životními zkušenostmi - to vše v rytmu tanga. Ostatně vysoce nasazená laťka prvního tracku se pevně drží až do poslední skladby téměř 75 minutové nahrávky. Astor Piazzolla prošel klasickým kompozičním školením u Alberta Ginastery a Nadii Boulanger a stal se jedním z hlavních představitelů latinsko-americké hudby. Je autorem řady orchestrálních skladeb, ale hlavně tangem inspirovaných kompozic, kterými se do podvědomí posluchačů zapsal především. Jednou z originálních orchestrálních skladeb zastoupených na CD s příznačným názvem Song of the Angel je i třívětý Koncert pro bandoneon, smyčcový orchestr a bicí nazvaný po Piazzollově smrti Aconcagua , podle nejvyššího vrcholu Argentiny a zároveň i And. Druhá z originálních Piazzollových orchestrálních skladeb Tres Tangos byla uvedena v červenci 1990 v Athénách spolu s Koncertem pro akordeon, smyčcový orchestr a bicí a stala se Piazzollovou interpretační labutí písní. Dominantním nástrojem nahrávky je - jak jinak - akordeon, mladší příbuzný bandoneonu, který mistrně ovládá sólista CD James Crabb . Ten je také autorem vynikajících aranžmá pěti skladeb nahrávky. James Crabb několikrát účinkoval s původními členy Piazzollova kvintetu, takže se v jeho případě dá mluvit o "autentické" interpretaci. Oba další sólisté Benjamin Martin - klavír a Richard Tognetti - housle nezůstávají vůči němu v pozadí. Není pochyb o tom, že Piazzolův duch tuto nahrávku bedlivě ohlídal a posvětil. Jednotlivé skladby jsou za sebou velmi zdařile řazeny a střídají "ďábelskou" a "andělskou" tvář Piazzollovy hudby, tolik spjaté s rodnou Argentinou. Poslední pětiminutová kompozice Oblivion je extraktem z filmové hudby k Pirandellově hře Jindřich IV. . Lepší závěr nemohl dramaturg CD vybrat. Jímavá melodie zahraná s přesnou dávkou filmového interpretačního klišé (v tom nejlepším slova smyslu) je hlasem strážného anděla všech hříšných a nešťastných duší Argentiny.

Vydavatel: Chandos / Panther

Stopáž: 74:31

Nahráli: James Crabb - akordeon, Benjamin Martin - klavír, Australian Chamber Orchestra, Richard Tognetti - um. vedoucí, sólové housle