úterý, 23. březen 2004

Sofie Gubajdulina: The Canticle Of The Sun Hommage a Marina Tsvetayeva

Nové CD Sofie Gubajduliny přináší dvě z jejích vokálních skladeb. První z nich nazvaná The Canticle of the Sun by St Francis of Assisi zpracovává v italštině psané duchovní texty sv. Františka z Assisi a vznikla v roce 1997. Zajímavé na skladbě je kromě mimořádného spirituálního textu především její obsazení. Sólové violoncello je dominantním hlasem a tvoří jakýsi hudební a významový kontrapunkt zpěvním hlasům za doprovodu perkusí a celesty. Skladatelce se tak daří vytvářet překrásné barevné světy jednotlivých nástrojů - její instrumentační mistrovství a vynalézavost se ostatně projevuje v každé ze skladeb. Zvláště ve druhé významové polovině skladby pracuje nejen s textem, ale s různými vokály, které používá nástrojovým způsobem. Skladba je věnována Mstislavu Rostropovičovi. Druhá z kompozic na disku se jmenuje Hommage Ä Marina Tsvetayeva . Pracuje s texty ruské básnířky Mariny Cvetajevy z roku 1934, tentokrát v ruštině. Ryze vokální skladba byla napsána roku 1984, tedy v době, kdy ještě Gubajdulina žila v Rusku (do Německa přesídlila teprve v roce 1992). Skladatelka zde pracuje s textem spíše po stránce zvukové, než významové.

Litevský violoncellista David Geringas , žák Mstislava Rostropoviče, předvedl v první skladbě disku své hudební nadání v nejlepším světle. Technicky a výrazově náročný part přednesl krásným, čistým, velmi expresivním a procítěným tónem. Totéž se dá říci i o vokálním projevu všech zúčastněných sólistů a sboru. Přesná výslovnost, čistá intonace, ale především pochopení hlubokého duchovního obsahu jednotlivých básní přispívá k dokonalosti nahrávky. Autor průvodního textu v bookletu David Nice dává nahlédnout do autorčiny kompoziční kuchyně prostřednictvím stručné významové analýzy obou děl. Nové CD Sofie Gubajduliny lze jedině doporučit.

Vydavatel: Chandos / Panther

Stopáž: 54:53

Nahráli: David Geringas - violoncello, Marianne Lund - soprán, Jane Bertelsen, Annette Simonsen - alt, Poul Emborg, Kim Glies Nandfred - tenor, Rune Stensvold, Jorgen Ditlevsen - bas, Gert Sorensen, Tom Nybye - perkuse, Alice Norregaard - celesta, Danish National