pátek, 15. srpen 2003

Sofie Gubajdulina: Janovy pašije

Tvorba ruské skladatelky Sofie Gubajduliny si své posluchače už určitě našla. Svědčí o tom řada koncertů v provedení předních světových orchestrů a dirigentů a v neposlední řadě i nabídka Helmutha Rillinga na zpracování pašijových textů u příležitosti bachovského výročí v roce 2000. Zhudebnění se zúčastnili čtyři skladatelé: Osvaldo Golijov, Wolfgang Rihm, Tan Dun a Sofie Gubajdulina, jejíž skladbu přináší právě toto CD.

Gubajdulina si pro zhudebnění pašijového příběhu zvolila vybrané texty z Evangelia podle Jana a z Janova Zjevení. S texty pracuje formou dialogu a propojení jednotlivých výjevů, která se jí jak v textové, tak v hudební rovině výtečně daří. Sólisté a sbor si předávají role - v poslední třetině skladby je komorní sbor v roli davu, který poslal Krista na kříž. Mimořádně silná a výstižná hudba (důležitá role varhan v orchestru) je zcela podřízena dominantnímu textu a slouží ryze k jeho dokreslení. Tento princip patrně vychází jak z důležitosti a akcentu na text samotný, tak z přístupu tradiční ruské ortodoxní církve, ke které se Sofie Gubajdulina hlásí. Ta vůbec hudebně nezpodobňuje pašijový příběh a nedovoluje užití nástrojů v kostele. Důraz je kladen na hlas a skrze něj na přímý kontakt s Bohem. Jakkoliv byla skladba komponována pro německé publikum, její text je psán v ruštině. Jak autorka sama říká, šlo jí o hudební sjednocení událostí odehrávajících se na Východě (pašijový příběh) a událostí, jež se odehrávají v nebi, a které jako by vypadly z času (Zjevení sv. Jana). Jedinou odpovědí na Kristovo utrpení je den Posledního soudu. Na výjimečnosti nahrávky se kromě díla samotného velkou měrou podílí i skvělý výkon všech účinkujících. Sofie Gubajdulina je skladatelka velké spirituální hloubky, vysokého intelektu a vytříbeného hudebního vkusu. Dokonale ovládá skladatelské řemeslo a veškeré výrazové prostředky nové hudby a instrumentace. Její skladby jsou mimořádným hudebním a duchovním zážitkem.

Téměř devadesátiminutové obsažné dílo nekončí Vzkříšením, ale hrozivými slovy Zjevení sv. Jana a návratem k počátku Janova evangelia, kterým celá skladba začíná: Na počátku bylo Slovo a to Slovo bylo u Boha, to Slovo bylo Bůh. Je výzvou pro každého z nás, zamyšlením se nad svým posláním. Obrazně řečeno, poslání Sofie Gubajduliny spočívá ve zprostředkování ojedinělých zážitků prostřednictvím její hudby.

Vydavatel: Hänssler Classic / Rosa

Stopáž: 1:30:46

Nahráli: Natalia Korneva - soprán, Viktor Lutsiuk - tenor, Fedor Mozhaev - baryton, Genady Bezzubenkov - bas, Sankt-Petěrburský komorní sbor, Sbor a orchestr Marinského divadla v Sankt Petěrburku, Valerij Gergiev