středa, 5. říjen 2005

Smetana Trio

Napsal(a) 

Smetana trio Smetana trio
Smetana: Klavírní trio g moll,

Suk: Klavírní trio c moll, Elegie -

klavírní trio, Novák: Trio d moll

quasi una ballata

Smetanovo trio: Jitka Čechová, Jana Nováková, Jan Páleníček. Produkce: Petr Vít. Text: A, N, F, Č. Nahráno: 12/2004, studio ČNSO v Praze. Vydáno: 2005. TT: 63:44. DDD. 1 CD Supraphon SU 3810-2.

Zdá se, že po několikeré výměně na postu houslí se Smetanovo trio příchodem mladé Jany Novákové personálně zkonsolidovalo a našlo pro sebe ideální zvuk. Jitka Čechová mi připadá jako umělecký motor souboru, Nováková přinesla další energii, nakažlivou vitalitu, skvělý komorní projev a virtuózní schopnosti, což se projevuje i v její sólové činnosti. Jan Páleníček je spolehlivým backgroundem, zralým violoncellovým projevem a organizačními schopnostmi oporou této trojčlenky. Vzhledem k tomu, jaký je kvantitativní stav vydávání novinek u nás, tak je malým zázrakem, že Supraphon dal prostor pro komorní projekt. Rozhodně však udělal dobře. Dramaturgie desky je vyvážená, výtvarná úroveň bookletu je skutečně špičková (JanAltonDesign), ovšem to nejpodstatnější je interpretace, která v řadě míst snese ta nejvyšší měřítka srovnání. Je to výpověď na počátku 21. století - moderní se slyšitelnými kořeny v tradici, technicky excelentní. V podstatě nelze říci, že by bylo něco nejlepší. Samozřemostí je až magická interpretace jejich erbovního skladatele, nicméně neméně zajímavé jsou Sukovy a Novákovy skladby. Smetanovo trio je souborem s výjimečnou minulostí, zajímavou současností a nadějnou budoucností. Skutečně velmi příjemné překvapení.

Vydavatel: Supraphon

Stopáž: 63:44

Nahráli: Smetanovo trio: Jitka Čechová, Jana Nováková, Jan Páleníček

Body: 6 z 6 - tip Harmonie

Luboš Stehlík

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.