Smetana, Dvořák: Smetanovo kvarteto

Všechny, kteří vědí, co pro naše umění znamená Smetanovo kvarteto , toto DVD nemohlo nepotěšit. Jenom si kladu otázku, jestli tvůrci také mysleli na někoho dalšího – hlavně pokud jde o nehudební složku. Mám totiž dojem, že v přiloženém hodinovém dokumentu se musí divák za chvíli ztratit. Film sice má jakousi chronologickou linku, ale není v něm moc zřejmé, která informace navazuje na kterou. Navíc jsou to vlastně dva různě staré dokumenty tak nějak smontované dohromady. Je to škoda, protože jinak obsahuje řadu unikátních materiálů. Nejdůležitější informace týkající se repertoáru a významu pro českou hudbu řekne jen v několika větách Antonín Kohout – mluví velmi dobře, je ale škoda, že to musí udělat sám. DVD obsahuje i hezkou sérii málo známých fotografií. Člověk se ale při takové příležitosti ptá, kde je analýza repertoáru, začlenění do kontextu, kde je nějaká koncepční představa, čím by se česká kultura chtěla prezentovat. V našich poměrech musí být nakonec rád, že máme k dispozici alespoň tohle – a být vděčný vydavateli, že zalepuje a zachraňuje, co se dá. Hudební složka stojí v každém případě za pozornost. Jsou zde oba Smetanovy kvartety (snímek z osmdesátých let) a Dvořákův Sextet A dur . Po výrazové stránce to jsou vrcholné interpretace, i když starší nahrávky jsou intonačně jistější. Autoři projektu zůstali u české hudby, i když nevím, proč sáhli po Dvořákovi, když je pro tento soubor mnohem typičtější Janáček – nebo proč nezařadili něco z jejich skvělého Beethovena a ze starších desek. Nejsou snímky k dispozici? Nebo bylo hlavním kritériem, že jsou oba videozáznamy barevné?

Stopáž: 137:52