Simona Šaturová, Collegium Marianum – Gloria

Simona Šaturová – soprán, Collegium Marianum, Barbora Váchalová – harfa, Daniel Mikolášek – bicí, Petr Chlouba – bicí, Pavel Polívka – bicí. Text: Č, A. Nahráno 2010, Kostel Panny Marie pod řetězem v Praze. Vydáno: 2010. TTT: 68:48. DDD. 1 CD Artesmon. AS 738 – 2.

Existuje jistá teorie, která říká, že dobré vánoční CD se pozná podle toho, jste-li schopni pustit si jej i během roku. Vězte, že nejčerstvější vánoční výběr Gloria Simony Šaturové si můžete s klidným srdcem užít i za teplých letních večerů. Nenajdete na něm žádné Ave Maria, Panis angelicusTiché noci jako přídavku se také nedočkáte. Většinu nahrávky tvoří árie z Händlových oratorií a Bachovy kantáty. O jiskřivém koloraturním sopránu Šaturové toho již bylo napsáno a řečeno mnoho a stejně tak po poslechu této nahrávky můžete strávit notnou chvíli vymýšlením nových superlativů. Role hudebního partnera se ujalo Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové a společně tak z nádherných barokních kusů vytvořili živoucí, dýchající organismus, který vás donutí rozjímat a za chvíli zase jásat v duchu názvu nahrávky. Jednou z posledních skladeb je raně barokní Canzonetta spirituale sopra alla nanna Tarquinia Meruly – Maria zpívá ukolébavku malému Jezulátku a děsí se utrpení, které má na jejího syna přijít. Tuto skladbu zařadila i Magdalena Kožená na svoje CD Lettere amorose a evidentně měla Kristova matka podle její představy mnohem více hrůzy v očích, kdežto Maria v podání Šaturové trpí více pokorně, s menší expresivitou, ovšem ne mdle a uhlazeně. Už tak netradiční skladbu, co se vánoční hudby týče, doplňují dvě kompozice současného skladatele Zbyňka Matějů, určené pro soprán, harfu a tři bicí nástroje. Odprostíte-li se od očekávání líbezné melodie, pevné formy a nezaleknete-li se už předem nástrojového obsazení, můžete si vychutnat éterickou a povznášející hudbu, po jejímž vyslechnutí budete mít pocit, že stačí jen odrazit se a vzlétnout. Šaturová opět dokázala, že má obrovský cit interpretační, ale především dramaturgický, což je třeba ocenit zejména u nahrávek tohoto typu.