neděle, 29. listopad 2009

Serguei Milstein - Čajkovskij – Roční doby, Rachmaninov – Preludia, Etudes-tableaux

Napsal(a) 

Serguei Milstein - Čajkovskij – Roční doby, Rachmaninov – Preludia, Etudes-tableaux Serguei Milstein - Čajkovskij – Roční doby, Rachmaninov – Preludia, Etudes-tableaux

Serguei Milstein – klavír. Produkce: Petr Řezníček. Text: Č, A. Nahráno: Český rozhlas, Brno, 11/2007, 11/2008. Vydáno: 2008. TT: 73:41. DDD. 1 CD Radioservis CR 0435-2.

Ve svém životopise Serguei Milstein píše, že začátek jeho mezinárodní kariéry je spjat s Prahou. V roce 1988 tu totiž získal tento ruský (tehdy samozřejmě ještě sovětský) pianista druhou cenu v klavírní soutěži Pražského jara. Od té doby Milstein v České republice mnohokrát vystupoval, v letech 2007 a 2008 pak mimo jiné natočil v brněnském studiu Českého rozhlasu Čajkovského cyklus Roční doby op. 37b a výběr z klavírních skladeb Sergeje Rachmaninova. Oba ruští skladatelé jsou Milsteinovi bezpochyby blízcí. Hraje je s velkým pochopením a neobyčejně citlivě. Zdá se, že se lépe cítí v kompozičně i pianisticky náročnějším Rachmaninovovi než v „přehlednějším“ Čajkovském (kde zvláště místa „salonnějšího“ charakteru působí občas trochu bezradně). Přestože se jedná v podstatě o velmi dobrou nahrávku a Milsteinovu výkonu nelze celkem nic vytknout, na druhé straně nic nového nepřináší. Pianista hraje zodpovědně a plní spolehlivě naše očekávání – nic víc, nic míň. Do záhlaví svých webových stránek vložil Milstein slova Svjatoslava Richtera: „Znám Sergeje Milsteina jako seriózního přemýšlivého hudebníka, talentovaného pianistu, hluboce erudovaného.“ Lapidárnější, výstižnější a zdvořilejší charakteristiku tohoto umělce si nedokážu představit.

Radioservis mívá občas problémy s výtvarnou podobou svých projektů, ale tentokrát se mu podařilo překročit svůj stín. Za pozornost stojí nejen barevně svěží obrázek květin na mondrianovském pozadí, jehož tvůrcem je Antonín Střížek, ale i práce designérky Gabriely Novotné, jež jednotlivých prvků Střížkova obrazu nápaditě využila k vizuálnímu sjednocení celého projektu.

Body: 4 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.