sobota, 23. březen 2002

Sergej Rachmaninov: Skladby pro 2 klavíry

Rachmaninovovy skladby pro dva klavíry patří ke stěžejním dílům komponovaným pro tuto nástrojovou kombinaci. Suita č. 1 z roku 1893, známá také jako Fantaisie-tableaux , byla inspirována verši romantických básníků, jež poskytly skladateli nejen široké pole pro hudbu plnou romantické citovosti (dílo je věnováno Čajkovskému), ale také pro efektní zvukomalbu: v Barkarole šplouchají vlny, v Noci pro lásku zpívá pod hvězdným nebem slavík, v Ruských Velikonocích uslyšíme slavnostní vyzvánění zvonů. O sedm let mladší Suitě č. 2 už žádný mimohudební program podložen není. Rozsáhlá čtyřvětá forma a velkolepá pianistická sazba dávají kompozici téměř symfonické rozměry. Nejmladší skladbou jsou Symfonické tance z roku 1940 (poslední Rachmaninovovo dílo vůbec), jež jsou známé především v pozdější orchestrální verzi. Rachmaninov--skladatel tu nezapřel vynikajícího klavíristu a vybavil je brilantní nástrojovou fakturou. Podtituly jednotlivých vět - Poledne , Soumrak , Půlnoc - mohou připomínat Suitu č. 1, ale v tomto případě se jedná spíš o volné evokace než o obrazy s konkrétním obsahem. V Emanuelu Axovi a Yefimu Bronfmanovi získaly Rachmaninovovy dvouklavírní skladby interprety nejvyšších kvalit. Každý z nich je skvělým sólistou a každý z nich by si mohl činit nárok na dominantní roli. Přesto se dokázali podřídit specifickým požadavkům hry na dva klavíry. Jejich nástrojová souhra je naprosto dokonalá, bez jediné nepřesnosti, a to i v místech, kde se to zdá být téměř nemožné. Díky vynikající souhře mohou pracovat naprosto volně s agogikou, čímž získává jejich interpretace nečekanou živost a plasticitu. Skvělá úhozová kultura spojená s citem pro přesvědčivou stavbu frází a pro práci s barvou jim nedovolí, aby společný zvuk dvou klavírů působil předimenzovaně. K mimořádnosti celé nahrávky přispěly v tomto případě také kvalitní nástroje s krásnou a téměř totožnou zvukovou barvou, i technika, která dokázala zvuk klavírů velmi věrně přetlumočit a obdařit ho nebývalým prostorovým účinkem.

Vydavatel: Sony Classical

Stopáž: 78:49

Nahráli: Emanuel Ax, Yefim Bronfman - klavíry

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.