pondělí, 8. září 2003

Sergej Rachmaninov: Kompletní dílo pro violoncello a klavír

Komorní dílo Sergeje Rachmaninova čítá pouhé čtyři opusy. Kombinace violoncella s klavírem v něm zaujímá mimořádně významné postavení. Dva kusy op. 2 napsal skladatel ve svých devatenácti letech, přičemž vlastně revidoval svou dřívější skladbu pro sólový klavír. (Za zmínku stojí skutečnost, že tomuto dílu předcházelo několik starších violoncellových kompozic, jimž ovšem skladatel nepřidělil opusové číslo.) Rachmaninovova známá Vokalíza je vlastně také úpravou - autor tu přepracoval poslední ze svých Čtrnácti písní op. 34 . A tak jediným původním dílem pro violoncello a klavír je Sonáta g moll op. 19 , skladba mimořádných kvalit, kterou Rachmaninov komponoval v době, kdy pracoval na slavném 2. klavírním koncertu .

Jan Páleníček a Jitka Čechová na této nahrávce potvrzují, že patří k nejlepším soudobým českým interpretům. Violoncello Jana Páleníčka zaujme krásným zpěvným a tvárným tónem už od prvních okamžiků melancholického úvodu Sonáty g moll. Rachmaninov má zálibu v temnějších oblastech barevného spektra a Jan Páleníček dokáže těmto temným barvám propůjčit cit i noblesu. Klavírní part Sonáty g moll klade na hráče stejně velké technické nároky jako kterékoli jiné Rachmaninovovo dílo pro sólový klavír. Jitka Čechová jej zvládá s bravurou a s nesmírným pochopením pro skladatelův zvláštní potemnělý svět pozdního romantismu. To, co tuto nahrávku povyšuje na mimořádný zážitek, jsou nejen nesporné sólistické kvality obou interpretů, ale především způsob, jakým dokáží propojit své party v nedílný celek, kdy posluchač už v podstatě nerozlišuje, že se jedná o dva různé nástroje, ale vnímá jen plynulý a pulzující tok hudby. Antonín Matzner použil v průvodním textu slova "moře, vlny, příboj" - a těžko budeme v tomto případě hledat vhodnější příměr. Celému projektu se navíc dostalo zajímavého výtvarného ztvárnění, v němž významnou roli hrají pozoruhodné fotografie Vladimíra Fymana. Lotosu se podařilo vydat CD, které ve všech ohledech stojí vysoko nad běžnou tuzemskou produkcí.

Vydavatel: Lotos

Stopáž: 53:16

Nahráli: Jan Páleníček - violoncello, Jitka Čechová - klavír

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.