sobota, 15. únor 2003

Sergej Prokofjev: Láska ke třem pomerančům

Charismatický dirigent Valerij Gergijev se svým famózním souborem objíždí svět s ruskými operami a tak trochu konjunkturálně těží z exotičnosti i z aktuální komerční přitažlivosti kultury své země. Nikoli však - soudě i podle desek - na úkor umělecké kvality. Souběžným výsledkem je totiž už pozoruhodná řada nahrávek ruských hudebně divadelních děl, k níž vloni přibyl čtyři roky starý živý snímek amsterdamského (patrně koncertního) provedení bláznivé pohádkové opery Láska ke třem pomerančům . Od počátečních tónů je patrná samozřejmá znalost tohoto repertoáru a jeho ducha, ale co především - interpretaci prostupuje neutuchající energie, intuitivní muzikalita a nerutinní hudební emocionalita. Hraje se naplno. Prokofjevova fantazijní, komická a burleskní opera je plná rytmů, dialogů a espritu, prokomponovaný orchestrální doprovod je proměnlivý a barvitý, stejně jako svižný děj plný drobných zvratů. Je radost poslouchat jak vtipnou instrumentaci a orchestrální smršť, tak trefnou charakteristiku postav rozličnými typy hlasů. Nejsou tu sólistické hvězdy, jde o kompaktní a sžitý ansámblový projev, který je ostatně oproti studiově sestavovaným projektům hlavním Gergijevovým trumfem. Zní tu v neoklasické lehkosti a v typické dikci ruštiny jako lehce znatelný podtón nadsázka, ironie a potěšení ze zábavy - a celková iluze neromantického divadelního dění je tak značně sugestivní.

Vydavatel: Philips / Universal Music

Stopáž: 50:08 + 51:50

Nahráli: Jevgenij Akimov, Konstantin Plužnikov, Michail Kit, Larissa Ševčenko, Anna Netrebko ad., Sbor a Orchestr Mariinského divadla v Petrohradě, Valerij Gergijev

Petr Veber

Novinář, hudební a operní kritik, autor textů o hudbě a hudebnících, absolvent hudební vědy na Karlově univerzitě. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 byl pak deset let v Českém rozhlase vedoucím hudební redakce stanice Vltava. Je jedním z průvodců vysíláním stanice D dur. Spolupracovníkem Harmonie se stal hned v počátcích existence časopisu. Přispíval a přispívá také do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života. Nejenže za ní rád cestuje, ale také ji ještě stále rád poslouchá.