neděle, 2. leden 2005

Sergej Prokofjev, Jean Sibelius: Koncert pro housle a orchestr č. 1 D dur op. 19, Humoresques III-VI op. 89 Koncert pro housle a orchestr >d

Ilya Gringolts - housle, Göteborgs Symfoniker, Neeme Järvi. Produkce: Sid McLauchlan. Text: A, N, F. Nahráno: 4/2003, Göteborg. Vydáno: 2004. TT: 68:38. DDD. 1 CD Deutsche Grammphon 474 814-2 (Universal Music). Neotřelou dramaturgií se vyznačuje CD s mladým houslistou Iljou Gringoltsem , jenž spolu s Göteborgskými symfoniky nahrál Prokofjevův 1. houslový koncert , Humoresky III-VI op. 89 Jeana Sibelia a též jeho Houslový koncert d moll . Mezi mnoha schopnými a talentovanými mladými houslisty je těžké potvrdit svou identitu; Gringolts to interpretací zmíněných děl znovu dokázal.

Snad nejmarkantněji vystupuje z Humoresek Jeana Sibelia: repertoárově nejméně běžné, dávají tolik příležitosti k rozkrytí sólistových schopností, od tónových kvalit barevné šíře, přes samozřejmou technickou vybavenost až po razanci výrazového spektra. Koncerty Sergeje Prokofjeva a Jeana Sibelia, ač blízké dobou vzniku, se stylově liší generační příslušností skladatelů. Prokofjevův koncert je bohatou paletou pro houslovou interpretaci. Gringolts jej vybavil výraznou zpěvností, která je odlišná od zasněně teskné melodiky koncertu Sibeliova. Houslista oba koncerty naplnil očekávanou a předpokládanou bravurností mladých interpretů dnešní doby, neztratila se v ní však jeho hudební svébytnost - bytostná lyričnost s dravou vervou. Dá se očekávat, že jeho budoucnost bude výrazná - je dobré toto CD neminout.

Vydavatel: Universal Music

Stopáž: 68:38

Nahráli: Ilya Gringolts - housle, Göteborgs Symfoniker, Neeme Järvi