sobota, 2. březen 2002

Sergej Prokofjev, / Aram Chačaturjan: Alexandr Něvský op. 78 / Houslový koncert

Napsal(a) 

booklet booklet
Již první tóny Prokofjevova Alexandra Něvského dávají tušit, že se jedná o závažnou kantátu symfonického rozměru. V hudbě je obsažena rozpolcenost, hrdinství, vlastenectví, folklór, monumentalita, sentimentalita, pokora a nevyzpytatelnost ruské duše. Skladba vznikla jako hudba ke stejnojmennému filmu nestora ruské kinematografie Sergeje Ejzenštejna. Navzdory tomu, nebo snad právě proto působí poněkud rozvláčně, těžkopádně a příliš pateticky, jakkoliv dodatečný remastering jistě napomohl zvukové kvalitě snímku. Text jednotlivých vět kantáty je v bookletu psán v angličtině a v té je rovněž nazpíván. Prokofjevův smysl pro lyriku se dostává ke slovu v překrásné šesté větě "Pole smrti".

Zato Chačaturjanův Houslový koncert je zcela z jiného těsta. Je velmi vitální, kavkazsky temperamentní, rapsodicky svobodný, barevný. Drží se klasické třívěté formy a houslový part je navýsost technicky brilantní a nastupuje hned po prvních taktech. Chačaturjan ani zde nezapřel svůj arménský původ a naplno rozehrává orientálně - exotické rytmy a harmonie. Orchestr i sólista hrají v rytmických částech velmi přesně a sehraně.

Prokofjevova a Chačaturjanova skladba mají odlišné naturely. Orchestr nehraje ani výjimečně, ani průměrně. Na celkovém dojmu z nahrávky se nejspíš nejvíce projevil interpretační zub času.

Vydavatel: BMG

Stopáž: 76:39

Nahráli: Leonid Kogan - housle, Bostonský symfonický orchestr, Pierre Monteux - dirigent

Body: 2 z 6

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.