Scolohofo: Oh!

Všichni protagonisté alba Oh! se před natáčením potkali mnohokrát na pódiu či ve studiu, rytmika Scofield, Holland, Foster má za sebou třeba vynikající poctu Milesu Davisovi So Near So Far saxofonisty Joe Hendersona, Scofield s Lovanem pak početná společná alba s různými spoluhráči. Hudebně si tedy rozumí výborně a odráží se to pochopitelně i na výsledku. Holland je naprosto spolehlivé srdce kapely, jeho basová ostináta jsou téměř nedostižná, Foster opět udivuje nejen nápaditostí a nepředvídatelností, ale i tradičně dokonalou artikulací svých polyrytmických frází. Zvuk jeho činelů pak oproti minulosti ku prospěchu věci mírně potemněl, aniž by ztratil na čitelnosti.

Nad spolehlivými groovy rytmiky se pak vznáší dialogy obou frontmanů, kytaristy Johna Scofielda a saxofonisty Joe Lovana. Frontman je v souvislosti s kapelou Scolohofo skutečně nepříliš vhodně zvolený termín, který je třeba uvést na pravou míru: kvartet je vlastně hudebním kolokviem, na které byly pozvány špičky daného oboru. Všichni zůčastnění si připravili témata k rozhovoru (dohromady je jich jedenáct), z nichž mnohé známe z jiných setkání, ku příkladu Dave Holland Quintetu, a nahlížejí na ně v zcela novém světle s objevnými výsledky.

Hudba je to, pravda, poněkud náročnější, ale jistě potěší nejen muzikanty. Lovanovo pozitivní a odlehčené, ale přitom rytmicky dokonalé saxofonové pohvizdování a Scofieldova harmonicko-melodicky i zvukově stále propracovanější, ale zároveň oproti dřívějšku neméně zemitá kytarová hra, byly nepochybně stvořeny pro sebe navzájem. Ve spojení s hudebně spřízněnými dušemi na postech basisty a bubeníka přinášejí mimořádný zážitek z interakce a čiré muzikálnosti všech zúčastněných. Nezbývá než doufat, že album nezůstane osamocenou dokumentací hudby jedné vynikající sestavy s jepičím životem.

Vydavatel: Blue Note / EMI – Monitor

Stopáž: 76:53

EAN: 0724354208126