Savinien Cyrano de Bergerac: L’autre Monde, ou Les Estats & Empires de la Lune

Benjamin Lazar, Florence Bolton, Benjamin Perrot. Produkce: neuvedeno. Text: F, A. Nahráno: 12/2004 a 2/2005 v chrámu Bon Secours v Paříži. Vydáno: 2005. TT: 53:39 + 68:27. DDD. 2 CD Alpha 078 (distribuce Classic).

Tento titul bude mezi recenzemi hudebních CD působit poněkud nepatřičně. Vždyť hudba je v rámci celkové stopáže obou disků zastoupena pouhými 38 minutami! Zbytek, přesněji řečeno základ nahrávky tvoří mluvené slovo – konkrétně přednes vybraných úryvků z utopického cestopisu raně barokního básníka, dramatika a romanopisce Saviniena Cyrana z Bergeracu (1619-1655) L’autre Monde, ou Les Estats & Empires de la Lune , česky a zkráceně Cesta na Měsíc . Barokní deklamace, tedy způsobu přednesu historického textu pomocí pravidel vyčtených z dobových traktátů, se ujal Benjamin Lazar . Lze jej tedy nazvat vokálním sólistou této nahrávky – většina čísel patří pouze jemu, v některých jej podbarvuje hudební doprovod (improvizacemi nebo konkrétními skladbami). Obsazení doprovodu je velmi prosté, řekněme generálbasové, přestože zde tuto funkci neplní. Benjamin Perrot zde střídá theorbu, loutnu a barokní kytaru, Florence Bolton zase tři druhy viol da gamba. Hudbu vkládanou mezi jednotlivé kapitoly nebo podbarvující některé z nich instrumentalisté vybírali ze skladeb Cyranových současníků, někteří autoři však jsou mladší i starší – jejich hudba byla zařazena údajně proto, že se hudebníkům zdála nanejvýš vhodná k povaze textu. Slyšíme zde tedy préludes, couplets a různé tance Monsieura de Sainte-Colombe, J. Playforda, F. Dufauta, N. Hotmana, J. Lacquemanta, J. H. Kapsbergera, M. Maraise a D. Ortize, přednesené stylově a přesvědčivě. Přestože by se jistě daly vybrat desítky jiných skladeb, po poslechu celé nahrávky posluchač souhlasí s jejich vhodným výběrem. Nahrávka vznikla na základě původního scénického provedení připraveného stejnými protagonisty. Při pouhém poslechu jsme tedy ochuzeni o scénografické prvky i pohybovou akci recitátora. Proto v textu bookletu Benjamin Lazar (zároveň režisér divadelní podoby) upozorňuje, že museli na nahrávce vypustit některé prvky ze scénické verze, které by bez vizuální souvislosti při poslechu rušily. Zmíněný text přibližuje komicky laděné Cyranovo dílo, jež vlastně mimoděk vybízí ke spojení s hudbou – vznešení obyvatelé Měsíce se prý běžně věnují hře na různé nástroje, mnohdy jí doprovázejí svou mluvu, která občas nedeklamuje konkrétní slova, ale pouze krátké intonované úryvky podobné pískání. Na konci Cyranovy knihy jsou některé z nich uvedeny v zápisu podobném notaci a na nahrávce je opravdu recitátor píská. Provázanost textu hudebními souvislostmi je tak velká, že pro Benjamina Lazara se stala hudba východiskem k jeho přednesu. Po přečtení těchto řádek jsem odvolala svou první větu a po vyposlechnutí nahrávku ráda doporučuji pro neotřelý, originální hudebně-dramatický zážitek.

Vydavatel: Alpha/Classic

Stopáž: 53:39 + 68:27