čtvrtek, 9. říjen 2003

Russian Sacred Choral Music

Sedm kompaktních disků nabízí rozsáhlý vhled do tvorby inspirované tradiční ruskou pravoslavnou liturgickou hudbou. Pro člověka navyklého na západoevropskou duchovní hudbu je to zcela jiný svět. Najdeme tu skladby víc jak deseti autorů 19. a 20. století, díla pro nekonečný prostor, ve kterých téměř neplyne čas. Vrcholem kompletu je třetí CD obsahující Nešpory Sergeje Rachmaninova - a to jak po stránce kompoziční, tak interpretační (místy si člověk nemůže nevzpomenout na Tarkovského film Andrej Rublev , zejména v části 9, kde výrazné hluboké alty napodobují zvuk zvonů). Rachmaninovova Liturgie (CD 4) je oproti Nešporám dílo prostší a "lidovější" - což se tu promítá mimo jiné i do obsazení sólistů. Opravdu jediným (ale zato velkým) zklamáním tu je Čajkovského Liturgie (CD 2), ze které tu je z nepochopitelných důvodů jen výběr a výkon sboru je o dvě třídy horší, než v ostatních skladbách. Krom tohoto překvapivého výkyvu totiž zpívá Komorní sbor katedrály svatého Petra a Pavla v Petrohradě naprosto úžasně. Má sametově měkká, magická pianissima a pevný až kovový zvuk ve forte; má velkou dynamickou škálu a dokonale prokreslené polyfonie dotvářejí dojem velkého prostoru. Kromě sbormistra Nikolaje Korněva odvedli výbornou práci technici, kteří na nahrávku přenesli akustiku pravoslavného chrámu (dlouhý dozvuk se přitom nikde netříští a přes všechnu mystiku je sboru rozumět a neztrácí se v mlhách). Na hudbě vztahující se k vánočním svátkům (CD 5) je znát, že Vánoce se svým duchovním významem v liturgickém roce nevyrovnají svátkům velikonočním. Hluboká meditativní hudba ruských Velikonoc (CD 1) je mnohem působivější. Komplet obsahuje ještě duchovní skladby pozdního romantismu (CD 6), které jsou snad ještě smutnější než Čajkovského Devět duchovních sborů (CD 2). Závěrečné CD 7, nazvavé Credo, obsahuje výběr z duchovní hudby pro baryton a sbor. Zpívá basbarytonista Dimitrij Hvorostovskij , který se hlasovým fondem vyrovná Brynu Terfelovi, a výrazem i kulturou projevu ho předčí. Vedle Rachmaninova je jeho výkon druhým vrcholem kompletu. Evropan našich zeměpisných šířek z něj těžko najednou uposlouchá víc než jeden díl - je určen k opakovaným návratům a těžko ho opravdu užije ten, kdo nemá zároveň touhu dozvědět se víc o historii, kontextu, i o jednotlivých dílech a skladatelích. Úvodní studie v bookletu je pro ten účel příliš stručná, ale vzhledem k obsáhlosti tématu tomu ani nemůže být jinak. Dobré je, že tu jsou téměř všechny texty (ve fonetickém přepisu ruštiny a v anglickém překladu). Celý soubor je lákavá záležitost, ovšem kdo nemá vyzkoušeno, jak snáší ruské délky - alespoň na zmíněném filmu Andrej Rublev - ať si ho raději nekupuje. I tak mu bude první setkání možná připadat naprosto bezbřehé. Ve svém žánru je to ovšem prvotřídní záležitost.

Vydavatel: Philips / Universal Music

Stopáž: 66:36 + 67:51 + 56:19 + 71:18 + 63:04 + 53:17 + 63

Nahráli: Dimitrij Hvorostovskij - baryton, St. Peterburg Chamber Choir, Nikolaj Korněv

Jindřich Bálek

Od roku 2004 pracuje v Českém rozhlase, z toho deset let v Redakci kulturní publicistiky a od roku 2014 v Redakci vážné hudby. Zabývá se hudební dramaturgií, kritikou i publicistikou. Pochází z Teplic, kde vystudoval gymnázium; je absolventem Institutu základů vzdělanosti UK, a oboru filosofie na FF UK v Praze.