Ruggero Leoncavallo – I Medici

Plácido Domingo – Giuliano de’ Medici, Carlos Álvarez – Lorenzo de’Medici, Daniela Dessì – Simonetta Cattanei, Renata Lamanda – Fioretta de’Gori, Orchestra e Coro del Maggio Musicale Fiorentino, Alberto Veronesi – dirigent. Produkce: Renate Kupfer, Matthias Spindler (DG). Text: F, N, I, A. Nahráno: 7 / 2007, Florence, Teatro Comunale. Vydáno: 2010. TT: 125:04. DDD. 2 CD Deutsche Grammophon 477 7456 (Universal Music).

Společenské drama s ostře rozehraným rodovým svárem Medicejských na pozadí konfliktů náboženského života a politických problémů 19. století ztvárnil velkolepě ve čtyřaktové opeře italský libretista a skladatel Ruggero Leoncavallo. I když jeho historická romance s vášnivým milostným trojúhelníkem nedosáhla ve své době očekávaného úspěchu, patří operní drama I Medici (Medicejové) k zásadním dílům, ve kterém se objevují na scéně klíčové postavy italských dějin. Kompozičně vrstevnatá, hudebně veristicky poutavá opera, nese sice epigonské vlivy Richarda Wagnera, ale v mnohých obrazech vyzvedá typickou a charakteristickou krásu Leoncavallovy hudby, ve které orchestr hraje výraznou roli a pěvecký ansámbl upřednostňuje individuální dramatické kvality jednajících postav. Nahrávka pro Deutsche Grammophon vychází z nového podkladu kritické revize edičně zpracované Grazianem Mandozzim pro vydání společnosti Riccordi v Miláně 1993, které vzniklo u příležitosti stého výročí premiéry opery v milánském Teatro Dal Verme.

Dirigent Alberto Veronesi vnáší do hudebního nastudování společně s Orchestra e Coro del Maggio Musicale Fiorentino vklad vytříbené dramatičnosti s muzikálně výstižnými situačními obrazy, v nichž nálady získávají konkrétní polohy a intermezza s emotivním výrazem předbíhají svým výkladem příběh. Orchestr i sbor (sbormistr Piero Monti ) zní transparentně v aktech rozličných prostorů a doplňují se ve vrcholných situacích. Mimořádně působivá jsou jejich hudební echa a funkčnost na úrovni flexibilního hybatele děje. Coro di Voci Bianche della Scuola di Musica di Fiesole (sbormistr Joan Yakkey ) splnil sice parametry žádaného výkonu pro renomovaný německý label, ale vedle velkých těles působí umělecky slabě. Giuliana Medicejského zpívá Plácido Domingo dramaticky tvárným hlasem, vášnivé postavě hrdiny propůjčuje obdivuhodnou plastičnost výrazu. Jeho zmítanost v milostném trojúhelníku skvěle podporují a umocňují obě výtečné pěvkyně, Daniela Dessì propůjčila roli zamilované Simonetty Cattanei melancholický hlas s krásnou klenbou, otevřeností a světlým projevem v sopránových výškách. Její sokyně Renata Lamanda obdařila Fiorettu Gorijskou půvabem dlouho skrývané lásky k Giulianovi, se kterým očekává dítě, její hlas disponuje lahodnými odstíny mezzosopránového jasu. Lorenzo Medicejský Carlose Álvareze je intrikánem, který oplývá barytonovou dramatickou bravurou ve všech polohách.

V rámci celkového hudebního nastudování je velmi přínosné a pozitivní, že Leoncavallova hudba se stala všem výzvou k dramatické interpretaci moderně vnímaného verismu.