Rolando Villazón – Cielo e mar

(Ponchielli, Ciela, Mercadante, Boito, Gomes, Verdi, Donizetti)

Rolando Villazón – tenor, Coro Sinfonico di Milano Giuseppe Verdi, Orchestra Sinfonica di Milano Giuseppe Verdi, Daniele Callegari. Produkce: Daniel Zalay. Text: A, N, F, Š, I. Nahráno: 3/2007, Auditorium, Milan. Vydáno: 2008. TT: 56:41. DDD. CD Deutsche Grammophon 477 7593 (Universal Music).

Mexický tenorista Rolando Villazón je světovou špičkou svého oboru a to bez výhrad potvrzuje i na svém prvním sólovém recitálu pro Deutsche Grammophon. Celé CD nese název podle první árie alba Cielo e mar! z Ponchielliho La Gioccondy a toto zvolání „nebe a moře“ je příznačné pro dramaturgický koncept celého CD. Album představuje vášnivé i lyrické a záměrně méně známé árie z oper 19. století. Tento koncept si právě Villazón může dovolit a svůj skvělý hlas předvést i na něčem jiném než notoricky známých áriích. Ke známějším kusům alba patří například árie Fausta nad biblí z Boitova Mefista či árie Gabriela z Verdiho Simona Boccanegry . Naopak z Donizettiho uslyšíme naštěstí něco jiného než Nápoj lásky, a to dramatickou scénu a árii z 2. jednání opery Poliuto . Zajímavým dramaturgickým příspěvkem samotného Villazóna je například zařazení árie z opery Fosca brazilského skladatele Antônia Carlosa Gomese (1836 – 1896). Hudebně nechybí na CD nic z toho, na co posluchači jistě u velkého tenoristy čekají – vrcholy s drženými vysokými tóny (například árie z Donizettiho Poliuta) či naopak pomalé táhlé tóny v kantilénách a romancích (dvě árie od Mercadanteho nebo árie Maurizia z Adriany Lecouvrer Francesca Ciley). Pěvcova barva hlasu, technika i dramatická přesvědčivost výrazu jsou skutečným zážitkem. Booklet obsahuje texty všech árií, jejich stručný obsah i osobní komentáře Rolanda Villazóna, který považuje toto album árií za skutečnou uměleckou výzvu a též za „šňůru ztracených perel“. CD je pojato jako knížečka, včetně fotografií pěvce na pláži. Villazón, který je hvězdou a zároveň mladým pohledným mužem, může snadno propadnout komerční kampani a tlakům s ní spojeným, ale podle osobních komentářů v bookletu i samotného výkonu je patrné, že pěvec přesně řídí míru komercionalizace vlastního jména i míru toho, kam chce zajít.