neděle, 5. říjen 2003

Roger Muraro: Čajkovskij, Musorgskij

Když jsem uviděl nahrávku Koncertu pro klavír a orchestr č. 1 b moll Petra Iljiče Čajkovkého a proslulých "Kartinek " v podání Rogera Murara , neubránil jsem se zvědavosti si tento snímek poslechnout. Muraro je totiž věhlasným interpretem hudby, která by se dala označit jako technicky delikátní až formálně manýristická. Naprosto fenomenální je jeho podání klavírních skladeb Oliviera Messiaena, pro jejichž komplikovanou strukturu má tento klavírista velké nadání. Všelijaká zákoutí takových kompozic nejsou pro něj přítěží, ale spíše naopak inspirací k po všech stránkách vytříbenému provedení. Jeho umění připomíná pestrobarevný obraz, v němž jednotlivé komponenty dokonale ladí a vytvářejí tak další kvality povstávající z interakcí mezi nimi. Snad proto jsem se zájmem poslouchal jeho provedení děl, která jsou vybudována na naprosto jiných zásadách. A Muraro opět překvapil v dobrém, ba v tom nejlepším slova smyslu. Hráčův smysl pro technickou vycizelovanost sólového partu rozehrál virtuózní pasáže do nevídaně brilantích proudů. Rytmická přesnost dodala tématu třetí věty Čajkovského Koncertu zvláštní kouzlo a ukázala jej v pro mě dosud nepoznaném světle dynamické živelnosti. V Obrázcích z výstavy Muraro ukázal, že je nejen mistrem techniky, ale také poetickou duší. Posluchači rozhodně nestačí jeden poslech CD, aby byl schopen zapamatovat si všechny nuance jednotlivých částí. Hloubka interpretova nitra, která se právě v tomto díle projevila ve své plné šíři, je velmi příhodným způsobem doplněna rozhovorem v bookletu, v němž Muraro v krátkosti komentuje svůj vztah ke skladbám na pojednaném CD i k hudbě jiných autorů, zejména k Olivieru Messiaenovi. Ani fakt, že obě kompozice předkládaného snímku jsou velmi frekventované neumenšuje kvalitu či opodstatněnost této nahrávky. Spíše se přesvědčíme o tom, že i poslech velmi známých, zodpovědně interpretovaných děl může přinést mnoho nového a poutavého.

Vydavatel: Accord / Universal Music

Stopáž: 67:34

Nahráli: Roger Muraro - klavír, The Lithuanian State Symphony Orchestra, Gintaras Rinkevicius