pondělí, 9. prosinec 2002

Roby Lakatos: As Time Goes By

Pro nekorunovaného cikánského krále houslí Robyho Lakatose je to třetí projekt u DG. (Je to jediná cikánská kapela, jež nahrává pro velký klasický label.) Po debutu Lakatos , akcentující cikánské inspirace v klasické hudbě, a po CD Live From Budapest s výrazným vstupem jazzových idiomů, přichází s projektem, kde základní kostru tvoří slavné filmové melodie (například filmy Casablanca, Madame Bovary ). Všechny tři desky však samozřejmě obsahují i cikánské tradicionály; zde to jsou Nana Lové a Niška Banja . To, co fascinuje diváky a posluchače v řadě zemí, jsou tři věci: téměř živočišný temperament všech členů souboru a jejich šéfa obzvláště, neuvěřitelná virtuozita a svébytná aranžmá skladeb. Jestliže první deska byla hodně zemitá s řadou obecně známých témat (Montiho Čardáš , Brahmsův Uherský tanec ) a druhá měla atmosféru jako pitoreskní jazz session, z třetí na vás zavane jakoby dekadentní závan luxusních restaurantů Hollywoodu a opojení stříbrným plátnem. Ovšem i zde najdete nepopiratelný vliv jazzu, když Lakatos vzdává hold Django Reinhardtovi a Stéphanu Grappellimu. Roby Lakatos a jeho boys vše zabalili do virtuózně nostalgického, úhledného balíčku. Po třech deskách je zřejmé, že Lakatosův přístup k propojování žánrů je jednou z možných cest, jak učinit akceptovatelným a umělecky oprávněným termín crossover.

Vydavatel: Deutsche Grammophon / Universal Music

Stopáž: 64: 36

Nahráli: Roby Lakatos, László Bóni - housle, Oszkár Németh - kontrabas, Ernest Bangó - cimbál, Kálmán Czéki - klavír, Attila Rontó - kytara, Till Brönner - trubka