úterý, 24. září 2002

Robert Schumann: Klavírní kvintet Es dur op. 44, Andante a variace op. 46, Fantasiestücke op. 73, Märchenbilder op. 113

Napsal(a) 

booklet booklet
Záznam koncertu v nizozemském Nijmegen, na němž vystoupila světoznámá pianistka Martha Argerich se svými přáteli v komorních skladbách Roberta Schumanna, zahajuje jedno z nejkrásnějších děl romantické komorní literatury Klavírní kvintet Es dur op. 44 . Od prvních taktů nebudeme na pochybách, že se tato skladba ocitla v rukou jedinečné umělecké konstelace: s Marthou Argerich tu vystupují houslistky Dora Schwarzberg a Lucy Hall, violistka Nobuko Imai a violoncellista Mischa Maisky . Ze strhujícího podání, plného romantické citovosti, vzletu a měkkých schumannovských barev, vyzařuje obrovská dávka přirozené a spontánní muzikálnosti, jakou se na záznam daří přenést jen ve výjimečných případech. Soudě podle této nahrávky muselo být živé provedení skutečně elektrizující. Andante a variace B dur op. 46 napsal Schumann pro dvě různá nástrojová obsazení: původní verzi pro nezvyklou kombinaci dvou klavírů, dvou violoncell a lesního rohu přepracoval později na Mendelssohnovu radu pro dva samotné klavíry. Johannes Brahms ovšem dával přednost podobě původní, o níž se vyjádřil, že "je příliš dobrá, než aby se na ni zapomnělo". Po vyslechnutí této původní verze - s Marthou Argerich hraje na druhý klavír Alexandre Rabinovitch - se asi nakonec přece jen přikloníme k názoru Mendelssohnovu. Fantasiestücke op. 73 pro klarinet a klavír znějí na této nahrávce ve zvukově zajímavém přepisu pro violoncello a klavír. V temnějších barvách se pohybují také závěrečné Märchenbilder op. 13 pro violu a klavír. I tady oceníme, jak bezpečně dokázal Schumann využívat právě hlubší oblasti barevného zvukového spektra. Violistka Nobuko Imai se vyznačuje velmi hezkým, klidným a bezpečně vedeným tónem, který dodává dílu pohádkovou tajemnost i zpěvnost. O uměleckých kvalitách Marthy Argerich nelze mluvit jinak než s obdivem. Samozřejmost, s níž vnímá a naprosto přirozeně respektuje vše kolem sebe, v sobě nese znaky noblesy a vnitřní kázně, jíž se vyznačují jen ti největší z největších.

Vydavatel: EMI Classics / EMI Czech Republic

Stopáž: 74:48

Nahráli: Martha Argerich - klavír, Alexandre Rabinovitch - klavír, Dora Schwarzberg - housle, Lucy Hall - housle, Nobuko Imai - viola, Natalia Gutman - violoncello, Mischa Maisky - violoncello, Marie-Louise Neunecker - lesní roh

Body: 5 z 6

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.