středa, 27. březen 2002

Robert Schumann: Humoreska B dur op. 20, Toccata C dur op. 7, Phantasiestücke op. 12

Jedenatřicetiletý nizozemský pianista italského původu vzbudil velkou pozornost svým projektem nahrávky kompletního klavírního díla Gioacchina Rossiniho, skladatele, který se zapsal do povědomí posluchačů především svými operami a jehož klavírní odkaz je vnímán spíše jako rarita. Ve svém repertoáru má však Giacometti kromě Rossiniho také jeho současníky, jejichž význam v dějinách klavírní literatury je naprosto nepřehlédnutelný. Přednedávnem vydal CD se Schubertovými skladbami, koncem roku 2001 se objevil na trhu tento schumannovský snímek. V záplavě nahrávek Schumannových skladeb upoutá jedním zajímavým detailem: je pořízen na klavíru Streicher z roku 1847, tedy na nástroji, který je Schumannovým "současníkem". Tento "dobový" klavír zní na CD mimořádně hezky a zasloužil by si od producenta projektu alespoň stručnou zmínku. V bookletu - jinak celkem kvalitně zpracovaném - se o něm bohužel nic víc nedozvíme. A tak můžeme jen ocenit jeho zvláštní, příjemnou barvu a průrazný (ne však ostrý) a něžně zaoblený tón. Ten je trochu kratší, než jsme zvyklí slýchat na novodobých klavírech, a ani pedál nepracuje podle našich současných požadavků. O jemných dynamických odstínech, bez nichž si dnes Schumanna nedovedeme představit, může hráč na tento klavír samozřejmě pouze snít. Giacometti je ovšem velmi dobrý klavírista a z dobového nástroje dokázal vytěžit maximum. Využil nezvyklé "zvonkové" zářivosti vysokých a středních poloh (nádherně vyšly zvláště Des Abends, Traumes Wirren a střední část skladby Ende vom Lied ) a vyvaroval se přehnaně rychlých temp, která by ohrožovala zřetelnost (náročná Toccata tím získala téměř schubertovskou zpěvnost a lehkost). Na druhé straně nemohl ani při nejlepší vůli prodloužit zvuk klavíru a nijak také nemohl ovlivnit jistou "dutost" basů, což postihlo zvlášť výrazně krajní části skladby Ende vom Lied .

Vydavatel: Channel Classics / Studio Matouš

Stopáž: 63:39

Nahráli: Paolo Giacometti - klavír

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975 – 2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.