pondělí, 9. únor 2004

Robben Ford & The Blue Line: In Concert

Na televizní koncerty pořadu Ohne Filter produkované stuttgartským kanálem Sudwestrundfunk se už za totality například z Prahy jezdilo do západních Čech, kde se dala západoněmecká TV snadno chytat, stejně pilně jako na slavné Rockpalasty. Leckdo dokonce záznamy klubového hraní méně slavných, ale o to muzikanštějších kapel vysílané od roku 1983 pod názvem Bez filtru jednoznačně preferoval. Dnes tyto pořady postupně vycházejí v DVD verzích (booklet jich inzeruje zatím dvacet sedm), a jde o úctyhodnou řadu skvělých vystoupení bluesových, bluesrockových, funkových i téměř jazzových individualit. Namátkou - Joe Louise Walkera, Duka Robillarda, Alberta Collinse, Larry Carltona, Phoebe Snow, Steva Lukathera, Tower Of Power, Marka Kinga nebo Bena Sidrana. Nevím, kolik je z nich u nás zatím na trhu a zda se vůbec objeví všechny. Jako excelentní vizitka osvícené aktivity německých hudebních producentů nicméně může výborně posloužit koncert Fordovy skupiny z dubna 1993. Sestava je - už podle data konání - klasická, tedy s Roscoe Beckem na baskytaru a Tomem Brechtlinem za bicími a znalci už teď chápou, že tu zní interpretace materiálu z alb Robben Ford and The Blue Line (1992 - šest skladeb), Talk To You Daughter (1988 - jeden song) a Mystic Miles (1993 - také jedna píseň). Dohromady osm kousků, z toho dvě instrumentálky (The Brother a Step On It ). Uplyne to na první shlédnutí hodně rychle. Člověk je totiž doslova nadšen a přál by si zhruba ještě jednu třičtvrtěhodinu tak excelentního, vysloveně natěšeného hraní před výborným publikem a příkladně zvukově ošetřeného a kamerami citlivě zachyceného. Ale nedá se svítit, Ohne filter má pevnou stopáž, jak už to v televizích chodívá. Když se s tím smíříte, začnete být s diskem familiární, rejdíte v něm sem tam a objevujete stále nová báječná místa. Například swing celého bandu v Cut Me To The Bone (Ford neodlepí podrážku od wah wah pedálu), pianissimo sólo ve Worried Life Blues , lehounké Start It Up (šéf hraje na zvonivého Telecastera), Beckovo šestistrunné efektované beglajtování a sólování v Talk To Your Daughter a tak dále. Utvrdíte se, jak silný je koncept postavený na Fordovi, virtuózním a mnohobarevném, ve zpěvu suverénně prorostlém s kytarovými vyhrávkami, a na vykoumaných aranžmá, která působí tak přirozeně, jako kdyby si nad nimi kapelník ani nemusel lámat hlavu. Že jsou pro něho dynamičtí, energičtí a ukáznění Beck s Brechtlinem ideálními partnery - zdaleka nikoli jen sidemany! Uvědomíte si, že právě tohle období bylo pro Fordovu The Blue Line možná nejpožehnanější. Kytaristova hvězda šla pořád nahoru, fantasticky sehraná a stále ještě čerstvá kapela měla velký nápřah, přesvědčená o správnosti ojedinělé cesty k aktuální podobě blues smíchaného z jazzem i dosud neomletým funkem. Měli jsme možnost Forda vidět v Čechách už dvakrát a vždy to byly zážitky. Ale tenhle koncert, přestože deset let starý (nebo právě proto?), je skutečně ohromný.

Vydavatel: Inakustik

Nahráli: Robben Ford - kytara, Roscoe Beck - baskytara, Tom Brechtlein - bicí