neděle, 27. červen 2004

Rita Streich: The Viennese Nightingale

Pro milovníky perlivého subretního a koloraturního sopránu je komplet osmi CD hotovým požehnáním. Je na nich zachyceno pěvecké mistrovství Rity Streich z 50. a 60. let, kdy tato umělkyně německého původu slavila úspěchy nejen v Berlíně, ale také ve Vídni, Londýně, San Francisku, Glyndebourne, Salcburku a byla na vrcholu své kariéry (která začala v roce 1943 Zerbinettou v Ústí nad Labem). Chceme-li být přísní, určitou vadou na kráse tak rozsáhlého souboru z různých zdrojů je rozdílnost celkové zvukové síly některých částí. A hodnotu průvodního textu by jistě obohatil úplný přehled rolí, angažmá a diskografie.

Rita Streich se zde prezentuje především ve svých typických rolích operního repertoáru. Suverénní základ zářící odlehčenou jiskrností tvoří Mozartovy subretní služky Despina, Blonda, Zuzanka, ale i Zerlina. Za pozornost jistě stojí, že sada obsahuje i úplnou nahrávku všech hudebních čísel Bastiena a Bastienky. Technicky výborně zvládnuté umění brilantních koloraturních kaskád Rity Streich můžeme obdivovat nejen v partiích mistrů italského belcanta (včetně Donizettiho Lucie z Lammermooru ), ale i v Olympii či Lakmé. Vedle veselých rozverných rolí, z nichž je zřetelný smysl pro vtip a hudební pointu, dokázala Streich naplnit lyrické role jímavostí (Liu, Lauretta), smutkem (Massenetova Manon) či noblesou (Straussova Sophie). Pro dramatičtější role, jak je zřejmé třebas v porovnání s Editou Gruberovou v Královně noci, neměla Streich přece jen tak velký objem a dynamické rozpětí hlasu.

Portrét Rity Streich by nebyl úplný bez písní, které zachycují její mistrovství jemného modelování hudebních linií v těsné vazbě na text. Také v tomto oboru je zřejmé, že její doménou byl klasicismus a romantismus Schuberta, Schumanna, Brahmse či Wolfa, ale uměla dát francouzský šarm i Milhaudovým písním na Ronsarda.

Vydavatel: Deutsche Grammophon / Universal Music

Stopáž: 75:58, 77:59, 72:45, 77:59, 75:26, 76:29, 77:20, 7

Nahráli: Rita Streich - soprán, Richard Holm - tenor, Toni Blankenheim - bas, Dietrich Fischer-Dieskau - baryton, Günther Weissenborn - klavír, Chor der Komischen Oper Berlin, Hermann Luddecke, Münchener Kammerorchester, RIAS-Symphonie-Orchester Berlin, Radio-Symphonie-Orchester Berlin, Ferenc Fricsay, Sir Charles Mackerras, Karl Böhm aj.