středa, 14. září 2011

Richard Wagner - Wesendonck-Lieder, Preludes & Overtures

Napsal(a) 

Richard Wagner - Wesendonck-Lieder, Preludes & Overtures Richard Wagner - Wesendonck-Lieder, Preludes & Overtures

Measha Brueggergosman – soprán, The Cleveland Orchestra, Franz Welser-Möst – dirigent. Text: A, N, F. Nahráno: live, 2/2010, Severance Hall, Cleveland, USA. Vydáno: 2010. TT: 72:17. DDD. 1 CD Deutsche Grammophon 477 8773.

Wagnerovský večer zachycený na live nahrávce z Clevelandu z února loňského roku uchvátil americké obecenstvo i kritiku natolik, že koncert byl nakonec označen jako představení, které dalo lidem křídla. Rakouskému dirigentovi Franzi Welser-Möstovi se skutečně podařila nejen výtečná dramaturgie, ale také nastudování převážně operních děl, včetně vynikajících Písní Mathildy Wesendonckové , s orchestrem zvyklým na interpretaci čistě symfonických skladeb. Kvality Clevelandského orchestru se projevují především v měkkých a svítivých smyčcích, péče dirigenta je občas zdůrazněna poněkud volnějším tempem, než jsme u Wagnera zvyklí. Přesto se podařilo vytvořit věrohodný a úchvatný koncert, v němž se dostalo skladateli patřičné pozornosti. Pevné a citlivé vedení dirigenta, který se ujal nelehké úlohy sestavit celý večer z hudby jednoho autora, nabízí posluchači seznámit se s mistrovstvím Cleveland Orchestra spolu se sytým a jakoby přímo pro Wagnera předurčeným sopránem Meashy Brueggergosman . Úvodní ouvertura k opeře Rienz i vtahuje posluchače do hájemství mladého skladatele, který teprve hledá své místo v operním světě. Naopak předehra k 1.dějství Tristana a Isoldy již představuje Wagnera jako zralého umělce s pevným záměrem věnovat hlavní myšlenku díla symfonicko-dramatickému vyjádření. Po předehrách ke 3. a 1. dějství lyrického Lohengrina tedy logicky následují Písně Mathildy Wesendonckové, které sice autora inspirovaly v době intenzivního vztahu k autorce veršů, ale jejich melodické základy vedly ke kompozici právě Tristana a Isoldy. Reflektují totiž Wagnerův osobní postoj k bezvýchodnému vztahu pozemské lásky s osvobozujícím východiskem smrti. Poslední dvě čísla koncertu navracejí posluchače k radostnějším stránkám života v předehře k 1. dějství Mistrů pěvců norimberských . Jízda Valkýr z opery pak dává celému koncertu vítězný slavnostní závěr. Clevelandský orchestr spolu s Meashou Brueggergosman nenechají nikoho na pochybách, že tento večer byl skutečně výjimečný a přesvědčil i zatvrzelé antiwagneriány o kráse a účinku hudby Richarda Wagnera.

Body: 5 z 6

Marta Tužilová

Hudební publicistice se věnuje několik desetiletí a jako typického Blížence ji celoživotně těší možnost věnovat se zdánlivě odlišným žánrům, oborům a osobnostem. Vysokoškolské vzdělání v hudebním oboru využila zejména v Supraphonu, realizovala vlastní scénáře výstav doma i v zahraničí včetně veletržních expozic, často spojených s koncerty, připravovala pravidelné televizní pořady. Počátkem 90. let založila MATagency pořádající koncerty, výstavy s hudební i výtvarnou tématikou a spolupracující s produkcemi zaměřenými na operní a písňová představení. Spolupráce s Harmonií jí dlouhodobě poskytuje radost zúročit hudební vzdělání, dosavadní znalosti a zkušenosti a propojovat lásku k hudbě s inspirací novými hudebními směry i umělci.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.