Richard Strauss – Der Rosenkavalier

Renée Fleming, Sophie Koch, Diana Damrau, Franz Hawlata, Franz Grundheber, Jonas Kaufmann, Irmgard Vilsmaier, Wolfgang Ablinger-Sperrhacke, Jane Henschel, Philharmonia Chor Wien, Münchner Philharmoniker, Christian Thielemann – dirigent. Režie: Brian Large. Text: A, N, F, Š, čínsky. Nahráno: live, 31. 1. 2009, Festspielhaus, Baden-Baden, Německo. Vydáno: 2009. TT: 243:00 (opera 211:00, bonus 32). Obraz. formát: 1080i HD 16:9 Colour. Disc Format: BD-50, Zvuk. formát: LPCM 24-bit Stereo/DTS-HD Master Audio 24-bit Surround/5.1. 1 Blue ray Disc Decca 074 3343 DH Blu-ray Disc.

„Komödie für Musik“, jak označili v podtitulu své společné dílo skladatel Richard Strauss a básník Hugo von Hofmannsthal, je sice zasazená do staré císařské Vídně, ovšem v úžasné harmonii kontrastů, kde Strauss kouzlí s náladami a melodiemi ve valčíkové fantazii spolu s prokomponovanou bohatou polyfonií a Hofmannsthal se nechal inspirovat vzpomínkami Casanovy, rozehranými kvartetem hlavních protagonistů a nespočetnými dalšími postavami a postavičkami, je to dílo natolik nadčasové, že se může odehrávat v 18. století stejně dobře jako dnes. Premiéra Růžového kavalíra na počátku roku 1911 v Drážďanech sklidila triumfální úspěch, pro nás je určitě zajímavé, že pražské Národní divadlo následovalo Drážďany již po šesti týdnech zásluhou Karla Kovařovice. Komedie ovšem není tak jednoznačná, jak by se na první pohled mohlo zdát, v Růžovém kavalíru je také notná dávka nostalgie a v podstatě i cynismu, dnes jsme si je zvykli označovat jako hořkosladké komedie. Ve vynikajícím obsazení s jedinečnou Renée Fleming v roli Maršálky a na scéně výtvarníka H. Wernického byl Růžový kavalír natočen live nejmodernější technikou na formát Blu-ray v Baden-Badenu ve spolupráci společnosti Unitel Classica a televize 3sat. Ve vytříbeném obsazení počínaje již zmíněnou R. Fleming přes báječnou Sophii Koch jako Octaviana, jemnou Dianu Damrau v roli Sophie, zkušeného Franze Hawlatu ztvárňujícího barona Ochse či známého Jonase Kaufmanna , který v roli Zpěváka má na scéně k dispozici pouhých 5 minut (ale samozřejmě podává perfektní výkon), další pěvce a postavy zaplňující scénu, až k mimořádně citlivému nastudování dirigenta Christiana ThielemannaMnichovskými filharmoniky máme možnost ocenit bez výjimky výborné umělecké výkony plně podpořené špičkovou technikou. Formát Blu-ray přináší operní zážitek s více než čtyřnásobným obrazovým rozlišením, mikroporty snímané hlasy sólistů v dokonalé 24-bitové HD kvalitě společně se zvukem orchestru v bezchybném smíchání značně převyšují možnosti záznamu na DVD. Kdo nemohl být osobně přítomen v Baden-Badenském Festspielhausu, má příležitost vychutnat si nejen precizní zvuk, ale i výbornou kameru, která zprostředkuje sofistikovanou scénu plnou zrcadlových stěn násobících herecké výkony pěvců i nemilosrdné detaily jejich očí a rtů při zpěvu. R. Fleming, na niž je kamera nejčastěji zaměřena (například scéna z 1. dějství, kdy nostalgická Maršálka uvažuje nad pomíjivostí mládí), je natolik profesionální a empatická, že ji nemůže z její role naprosto nic vyrušit. Pěvkyně zde skutečně kraluje s tóny i s mimikou obličeje a jen s obdivem sledujeme nezpochybnitelný pěvecký výkon provázený stejně kvalitním herectvím. Ze všech pěveckých i instrumentálních výkonů cítíme hluboký vztah ke Straussově opeře a vděčnost za účast na tomto projektu. Ostatně bonus nám tyto dojmy jen potvrdí – jak dirigent Thielemann, tak i přední sólisté každý ze svého pohledu vyjadřují niterný vztah k dílu, které se právem řadí mezi stálice operního repertoáru světových scén.