neděle, 22. únor 2004

Renée Fleming: By Request - Puccini, Catalani, Mozart, Bellini, Verdi, Schubert, Fauré, Gounod, Massenet, Dvořák, Rachmaninov, R. Strauss, K

Napsal(a) 

booklet booklet
Portrét Renée Fleming soustřeďuje "to nejlepší", co lze od ní slyšet. Aby měl diskofil rozhodně důvod koupit si tento výběr starších nahrávek, je deska obohacena o dvě nová čísla, datovaná pořízením v roce 2003: jedno je z Verdiho Traviaty , kterou Fleming skutečně začala zpívat až nyní, druhé číslo je Straussova píseň Cäcilie . Violettu zpívá Fleming v úžasném zadržovaném a napjatém polohlasu, s bezpečně dechem podepřenými vysokými tóny, s trylky a ozdobami bezstarostnými jak od koloraturní sopranistky (jíž ona samozřejmě není), s průlomem z úzkostného dýchání k dramatičtějšímu projevu. Richard Strauss jí velmi vyhovuje a zpívá jeho hudbu skutečně nádherně, jak jsme se mohli přesvědčit i při pražském koncertě - zde jásavě, křišťálově, s opulentním plným zvukem i rafinovaností. Na desce je také árie z opery Gianni Schicchi zpívaná opět v krásném polohlase a neodolatelně protahovaně, dále naléhavá a dlouhodechá a v závěru heroická árie z Catalaniho opery La Wally , velmi procítěná a pomalá kavatina hraběnky z Figarovy svatby , árie Fiordiligi zpívaná vášnivě a s tremolem jako od koloraturního mezzosopránu, poté Norma s úplně jinou barvou hlasu a Butterfly se zoufalým citovým výbuchem, rozmarná (ale přece jen příliš tmavě zbarvená) Markétka, mladodramatická Manon, technicky jistá a efektní Julie... V případě Dvořákovy árie o měsíčku, úžasně velkooperně emocionální s dlouhodechým koncem, se ovšem díky obzvláště temné barvě hlasu, zdaleka ne jen kvůli výslovnosti, vkrádá dojem, že to nezpívá česká rusalka, ale jakási "cizí víla". Rachmaninovova Vokalíza je odlehčením a závěrečný zpěv z Korngoldova Mrtvého města je příležitostí opájet se ještě jednou širokodechou melodií a hlasem, který má své podmanivé kouzlo. Jediné dvě písně s doprovodem klavíru (Schubert, Fauré) do poslechu po árii Čo Čo San popravdě řečeno moc nezapadají, ale mají zřejmě rozšířit spektrum tak, aby nešlo o pouhý operní recitál. Pak by na desce ovšem mohlo být i něco z lehčích žánrů. Renée Fleming je obdařena zajímavě zastřeně zbarveným hlasem s velkým rozsahem, schopným se ovšem rozjasnit k nejvyšším polohám a simulovat různé obory. Umí zpívat smyslně, expresivně, vemlouvavě, smutně, vzrušeně, nesmírně klidně, melancholicky, srdečně i jako heroina. Je mimořádně disponovaná a mimořádně prezentovaná, je jedinečná v emotivnosti svého pěveckého projevu. Kompilace nazvaná By Request to vše spolehlivě zachycuje.

Vydavatel: Decca / Universal Music

Stopáž: 79:08

EAN: 0731454414326

Nahráli: Renée Fleming - soprán, London Philharmonic Orchestra - Charles Mackerras, London Symphony Orchestra, Chamber Orchestra of Europe - Georg Solti, Orchestra of St Luke's - Patrick Summers, English Chamber Orchestra - Jeffrey Tate; Christoph Eschenbach, Jean

Body: 5 z 6

Petr Veber

Novinář, hudební a operní kritik, autor textů o hudbě a hudebnících, absolvent hudební vědy na Karlově univerzitě. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 byl pak deset let v Českém rozhlase vedoucím hudební redakce stanice Vltava. Je jedním z průvodců vysíláním stanice D dur. Spolupracovníkem Harmonie se stal hned v počátcích existence časopisu. Přispíval a přispívá také do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života. Nejenže za ní rád cestuje, ale také ji ještě stále rád poslouchá.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.