Renée Flemig, Dmitri Hvorostovsky – A Musical Odyssey in St Petersburg

Renée Flemig – soprán, Dmitri Hvorostvosky – baryton, Ivari Ilja a Olga Kern – klavír, State Hermitage Orchestra (St Petersburg Camerata), Constantine Orbelian – dirigent, režie Brian Large. Text: A, N, F, zpíváno v italském a ruském originále. Nahráno: 2009, The White Columns Hall & The Baroque Theatre of the Yusupov Palace, The Gold Ballroom of the Peterhof Palace, St Petersburg, Rusko. Vydáno: 2011. TT: 114:00. Obraz. formát: 16:9 Anamorphic Widescreen, Colour, NTSC/PAL compatible. Zvuk. formát: LPCM Stereo, DTS 5.0 Surround. 1 DVD Decca 074 3383.

Hudební film s názvem A Musical Odyssey in St Petersburg je dalším z projektů špičkových pěvců, tentokrát sopranistky Renée Fleming a barytonisty Dmitrije Hvorostovského. Záměrem celého projektu je přiblížit milovníkům klasické hudby prostřednictvím vynikajících interpretů nejen klenoty ruské hudby, ale také atmosféru a krásu města, jež se dodnes může pyšnit označením Benátky Severu. Film (včetně bonusu) je koncipován jako průřez operními áriemi a duety z pera G. Verdiho, V. Belliniho a A. Thomase, ale především ruských klasiků, z jejichž tvorby navíc uslyšíme i překrásné písně (Čajkovskij, Rachmaninov, Medtner). Renée Fleming se nadto stává zasvěcenou a přívětivou průvodkyní po pamětihodnostech Petrohradu nejen historicky zajímavých, ale především těch, které mají významný vztah k hudbě ruské i evropské. Bohaté město, založené na počátku 18. století, hostilo bezpočet významných skladatelů a interpretů, z nichž mnozí zde dokonce zahájili svou kariéru. Mimochodem, někteří kritici se po uvedení tohoto DVD podivovali, že průvodkyní Petrohradem není Rus Hvorostovskij, ale Američanka Fleming. Musím říci, že tento problém mě při sledování celé koncepce filmu skutečně netrápil. Renée je natolik vstřícná a věrohodná, že je nejen možné ji uvítat jako umělce, který je schopen úžasného interpretačního výkonu, ale navíc disponuje tolika vědomostmi a upřímným nadšením, že bych ji zde považovala za nenahraditelnou. K vlastní hudební složce filmu lze jen říci tolik, že vybraný repertoár, báječní sólisté a výborný komorní orchestr, dirigent i klavírní doprovod umožní prožít dívákovi krásný koncert v unikátním prostředí petrohradských paláců a nasát specifickou atmosféru města, které rozhodně nestojí stranou světové hudební kultury. Dmitrij Hvorostovskij je výborný, ale Renée Fleming je zcela úchvatná jako operní diva, pěvkyně niterných písní i noblesní průvodkyně. Bylo by škoda přijít o tak unikátní příležitost, kterou DVD zprostředkuje ve vynikající obrazové i zvukové kvalitě.