středa, 22. květen 2002

RCA Red Seal Century

Napsal(a) 

booklet booklet
V rukou držím dvojdílnou kompilaci, která musí rozechvět srdce snad každého milovníka krásných hlasů, a bezděky si vybavuji letmé záběry ze života některých umělců, známé z filmů, fotografií, (auto)biografií, vzpomínek současníků a ve čtyřech případech (Kasarova , Price , Milnes a Vargas ) i živý kontakt. Jak podivuhodné, radostné a smutné, byly osudy Carusa , Destinové , Šaljapina , Bjoerlinga , Lanzy , Flagstad , Ponselle ... Rudá pečeť RCA Red Seal je jednou z nejstarších značek v gramofonové historii, vždy byla stejnou zárukou serióznosti a kvality jako třeba žlutá značka Deutsche Grammophon. Po 100 letech má firma archiv nedozírné hodnoty a záznamy hlasů nejlepších pěvců své doby tvoří jeho významnou část. Hodnota této kompilace je především v tom, že je to velmi ilustrativní sonda do dějin interpretace 20. století a že máte všechny hvězdy RCA "pod jednou střechou". (Řadě z nich už RCA samozřejmě vydala samostatná alba.) Některá jména budou pro vás objevem a rozšíří vaše poznání. Myslím, že jen sběratelům a úzce zaměřeným odborníkům dnes něco řeknou jména Johanna Gadski (zde zpívá baladu Senty z Wagnerova Bludného Holanďana , 1908), Pol PlanĆon (Thomas: Le Caid , 1903), Emma Calvé (Carmen , 1908), Emma Eames (Verdi: Otello , 1906), Louise Homer (Ponchielli: La Gioconda , 1912), Giovanni Martinelli (Leoncavallo: Komedianti , 1927), Lucrezia Bori (Puccini: Bohéma , 1925) ad. Mimochodem v případě Emmy Destinové je třeba ocenit, že místo obligátního italského repertoáru zvolil producent ukázku z Čajkovského Pikové dámy zpívanou v němčině (nahráno v březnu 1915). Nahrávky jsou velmi citlivě remasterovány s ohledem na konkrétní hlas a repertoár, kazy a nejhorší šumy byly odstraněny, ale historická patina byla zachována. I v tom je tento titul názornou přehlídkou vývoje gramofonové techniky. Ne náhodou je v průvodním textu George Jelinka jedna kapitolka nazvána dobou mikrofonů (po roce 1925). Předešlá etapa je pro něho érou Enrica Carusa, po roce 1929 připomíná velký význam vzniknuvší společnosti Victor Company v rámci Radio Corporation of America (RCA). Tím vším pak probíhaly osudy pěvkyň a pěvců. Opět je zde jedna kompilace, která má vysokou kvalitu obsahovou i editorskou a která může potěšit řadu hudebních znalců.

Vydavatel: RCA Red Seal / BMG

Nahráli: Frances Alda, Pasquale Amato, Marian Anderson, Jussi Bjoerling, Lucrezia Bori, Montserrat Caballé, Enrico Caruso, Fjodor Šaljapin, Emma Destinová, Plácido Domingo, Emma Eames, Geraldine Farrar, Kirsten Flagstad, Johanna Gadski, Amelita Galli-Curci, Beniam

Body: 4 z 6

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.