pátek, 14. prosinec 2007

Q Vox - Spirituals and Songs

Q Vox - Spirituals and Songs Q Vox - Spirituals and Songs

Q Vox: Tomáš Krejčí - baryton, Petr Julíček - tenor, Tomáš Badura - tenorbaryton, Aleš Procházka - bas. Produkce: neuvedeno. Text: Č, A. Nahráno: 6/2006, kostel sv. Kateřiny, Kateřina. Vydáno: 2006. TT: 47:55. DDD. 1 CD ArcoDiva UP 0092-2131 (distribuce Classic).

Mužské vokální kvarteto Q Vox po dvou CD věnovaných tvorbě Leoše Janáčka a Pavla Křížkovského přichází s programem sestaveným ze spirituálů a severoamerických písní. Členové souboru jsou absolventy JAMU a AMU, jejich kultivovaný projev charakterizuje bezvadná intonace a společné rytmické cítění. I při interpretaci spirituálů vycházejí z evropské hudební tradice, možná by tomuto repertoáru prospěl ještě bohatší výrazový rejstřík a osobitější projev. Nejvíce autenticky vyznívá basista, vyšší hlasy působí až příliš jemně. I když jde o soubor sólistů, zní téměř "sborově" - v ansámblech je celek krásně kompaktní, sóla jsou však málo výrazná. Na začátku spirituálu In That Great Gettin0˜ Up Mornin0˜ je působivé střídání rubatového sóla s pregnantně pulsujícím refrénem, v dalších slokách jako by však sólistovi docházela invence. Více se "odvázat" a přidat také humor si dovolili až v předposledním tracku De Animals A-Coming . Škoda, že neukázali více ze svého potenciálu i v ostatních písních. Vždyť mělo-li se také prostřednictvím této hudby obrátit na víru během 30 let 65?% Afroameričanů na jihu USA, jak se píše v bookletu, patří do ní i naléhavější osobní sdělení. Q Vox svým zpěvem nezboří hradby Jericha, ale může posluchačům přinést příjemné chvíle pohody nebo také posloužit jako vzorová interpretace pro amatérské pěvecké sbory, u kterých je tento repertoár stále velice oblíbený.